Sök recept här!

onsdag 3 juni 2009

Vi fortsätter i temat rabarber..



Idag har jag bakat en rabarberkaka, som både var enkel och god. Den var till och med så enkel att jag bakade den imorse innan jobbet och då gick jag ändå hemifrån kl.07:05.
Kakan var en present till en vän jag inte träffat på länge och då vill man ju ge bort något nybakat :)
Här följer receptet, som jag förövrigt har hittat på samma blogg som sylten.
Ingr.
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2-3 rabarberstjälkar(skalade och ansade)
50 g smör
0,75 dl pärlsocker

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl blandat med bakpulver. Slå smeten i en smord och bröad rund form. Jag använde min vanliga med löstagbar kant. Skiva i rabarbern. Hyvla över smöret. Strössla över pärlsocker och baka kakan i 175 graders ugn ca 4o minuter.
Uppdaterat: Min vän Sven har nu även testat att baka denna kaka med hallon, vilket också blev jätte gott. Alltid kanon med bra grundrecept som man kan variera som man vill!

Imorse när jag och Amanda låg i sängen och hade morgonmys och hon drack sin välling, konstaterade hon att "mamma stor näsa och Nanna liten näsa".
Det är verkligen underbara funderingar de små har och jag antar att detta bara är början på vad som komma skall..
Kram Mor-Mia


5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej vännen! Vilken underbar blogg, den kommer att läsas flitigt :)

Snuzertjejerna o Jag sa...

Provade dina Italienska citron biffar häromdagen :). Dem var jätte goda och fick ett väldigt bra betyg från sambon :).

Kram

Sven sa...

Imorse har det bakats i Bredaredsköket. Är ansvarig för fredagsfikat så det fick bli en variant på den här kakan. Jag hade nämligen inga rabarber hemma så jag bytte dessa mot hallon istället. Luktade gott så jag hoppas att det smakar gott oxå.:)
Passade på att göra 2 så att underbara sambon fick en att smaka på.

Kram

Sven sa...

Nu har jag serverat den på jobbet. MUMS var kritiken jag fick :) så den fungerar def med hallon oxå.

Anna-Eva sa...

Kul du gillade mina recept. Tack for tipset med hallonen.

Lata mamman