Sök recept här!

måndag 22 juni 2009

Hel kyckling i ugn...

..är något som jag tycker är jätte gott, samtidigt som det är sååå enkelt!
Det finns många recept på hel kyckling i ugn, men jag har än inte hittat något som lockar mig, så än så länge lagar jag på mitt egna lilla vis..



Ikväll bestod vår middag av min ugnstekta kyckling, rotfruktspytt och sås gjord av skyn efter kycklingen. Väldans gott!



Här kommer receptet på ugnstekt kyckling:
1 hel kyckling
olivolja alt. rapsolja
kinesisk soya
2 vitlöksklyftor
paprika pulver
organo
lite cayennepeppar
svartpeppar
salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Olja en ugnsfastform. Skär isär kycklingen i bröstkorgen på ena sidan, så att man kan lägga ut sidorna jämte varandra, men att kycklingen fortfarande är ett helt stycke. Lägg kycklingen i formen.
Blanda olja, soya, kryddor och pressad vitlök i en kopp. Pensla på kycklingen på båda sidor.
Låt den sidan med skinn ligga uppåt.
Sätt in formen i ugnen. Kycklingen tar drygt en timma, men för att vara säker på att den är klar får man ta ut och skära i köttet för att kontrollera att det är vitt och genomstekt.
För att kycklingen ska bli så saftig som möjligt, brukar jag ta ut den en eller två ggr och pensla på mer av kryddblandningen.
Av skyn som blir gör man en jätte god sås. Man häller då skyn i en kastrull och tillsätter vispgrädde. När såsen har kokat upp häller man i lite idealmjöl, låt sjuda några minuter.
Ingen kryddning behövs, eftersom skyn innehåller alla kycklingens kryddor.

Imorgon kommer receptet på rotfruktspytten, en otroligt användbar rätt som passar lika bra till kött, fågel och fisk.



Idag passade jag även på att göra en ny burk av min goda rabarbersylt. Den är verkligen så enkel att det finns inga bortförklaringar för att inte göra den!

Äntligen har det fina vädret kommit tillbaka, nu gäller det verkligen att njuta. Om det stämmer som de säger att det ska bli fint väder till helgen, så får det nog bli dopp nr. 2 för säsongen. Det är väl ingen som har missat att jag tog årets första dopp redan den 1:a juni.

Kram Mor-Mia

7 kommentarer:

Snuzertjejerna o Jag sa...

Ville bara säga att det är väldigt inspirerande härinne på din blogg Mia!

Kram!

Mor-Mia sa...

Tack vännen, det värmer att höra ;)

Pernilla sa...

Vilken fin blogg! Jag lagar precis kyckling i ung till middag åt familjen och fick inspiration till det här i bloggen =) Jätte bra recept och du får allt att bli så enkelt.
Tack för mig

Fatima sa...

Vill bara säga att jag provade detta recept, blev jättegott. :D

Anonym sa...

Äntligen ett enkelt recept på kyckling i ugn, utan en massa olika kryddor eller tilbehör som man ändå inte har hemma. Bra gjort!

claudia sa...

Hejsan.
Den där rotpytten såg superfin ut, vad hade du för rotfrukter i den?
Kycklingen såg inte så lockande ut då jag är vegeterian.
Fin blogg du har:)!

/ Claudia

Anonym sa...

Provar nu, låter gott!