Sök recept här!

måndag 1 juni 2009

Årets första dopp och ljuvlig rabarberpaj

Då var årets första dopp avklarat och för att ingen ska misstro mig så har jag bildbevis ;)
Jag trodde faktiskt att det skulle vara isande kallt, men icke! Det var till och med så skönt att jag hoppade i en andra gång!

Amanda tyckte också att det var skönt att bada, självklart ville även hon göra som de stora flickorna och hoppa i från bryggan ;)



Receptet för dagen blir en väldigt god rabarberpaj. Den här pajen behåller raberbernas goda smak, men tonar ner deras surhet. Otroligt krämig och framför allt enkel att göra!

Receptkälla: Dagens recept

Deg
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk socker
100 g smält smör
Fyllning
300 g rabarber i bitar
3/4 dl socker
1 tsk kanel
1 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
Gör så här: Blanda de torra ingredienserna till degen, tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en smulig deg.
Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Skala rabarbern om det behövs.
Blanda rabarbern med socker kanel och mjöl och fördela över degen.
Häll grädden över och grädda i nedre delen av ugnen ca 30-40 minuter i 175°C. Servera gärna ihop med vaniljglass eller vispad grädde.

Kram Mor-Mia

3 kommentarer:

Lotta sa...

Haha... hur ska vi veta att det är du som badar på filmen? Och sen tycker jag det är fegt att redigera bort de förskräckta skriken... ;-)

Mor-Mia sa...

Lotta det ser du väl att det är jag.. även om det är filmat på bikini-avstånd ;)
och som jag skrev det var rikgit skönt!

Mamma Mat sa...

Hej!
Även vi premiärbadade i helgen i vår familj - 17 grader i vattnet och faktiskt riktigt behagligt!
Ska absolut prova din rabarberpaj - tack för tipset!
Hälsningar Mamma Mat