Sök recept här!

söndag 21 juni 2009

Getostlasagne



I'm back!
Nu har jag haft ledigt från bloggen några dagar, så nu har jag laddat med massor av goda recept som jag bara väntar på att få dela med mig av här!
Först ut är min getostlasagne. Receptet har jag hittat i en bok, men jag vet tyvärr inte ur vilken.

Till 4 personer
3 dl mjölk
2 dl vispgrädde
3 msk idealmjöl
125g + 75g getost, typ chevré
½ tsk salt
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
150g färsk spenat
75g soltorkade tomater i olja
2 krm salt
1 krm nymald svartpeppar
2 pkt färska lasagneplattor

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp mjölk och grädde i en kastrull. Tillsätt idealmjöl under vispning. När såsen tjocknat tillsätt 125 gram getost i bitar. Rör tills osten löst sig, salta.
Hacka lök och vitlök och fräs det mjukt i smör i en stekpanna. Tillsätt spenaten och grovstrimlade tomatbitar. Fräs en kort stund tills spenaten mjuknat något. Salta och peppra.
Smörj en ugnssäker form. Bred ut lite sås på botten. Täck med lasagneplatta, häll på sås, lasagneplatta, fördela hälften av spenatblandningen över. Häll på några skedar sås, lasagneplatta, resten av spenaten, lite sås och slutligen lasagneplatta och resten av såsen överst. Riv 75 gram getost ovanpå.
Gratinera mitt i ugnen ca 20 minuter.

Lasagnen är extra god till lammfilé och rådjursytterfilé, men funkar även till annat kött och eller som ensamrätt med endast en god sallad till. Något jag brukar ha till utöver kött och sallad är knaperstekt bacon i bitar, mycket gott!




Midsommarhelgen har firats i goda vänners lag och har innehållit en hel del god mat. Både jag och min kompis Jenny är av samma skrot och korn när det kommer till matlagning och bakning. Hon påstår dock att jag är värre, men det vet jag inte om jag håller med om.. ;)
Jennys sambo Pierre är en otroligt gó människa och han har gjort ett strålande jobb vid grillen, inga brända kolbitar där inte..
Just nu så känns det som om jag själv har legat på grillen, är lite lagom rödmosig om ni förstår vad jag menar... förhoppningsvis går detta över i en fin gyllenbrun nyans till imorgon *hoppas*...

Kram Mor-Mia

3 kommentarer:

Marias Kakburk sa...

Tänkte också att jag skulle göra flädersaft snart, läskar riktigt gott på sommaren!:)

Hoppas att syrénsaften kommer smaka om du testar på den

Kram!:)

Jennie sa...

Hej vännen!
Jag har testat flera av dina recept nu. Måste säga att din blogg är mkt inspirerande. Min frys är nu full med bröd och bullar:-)
Getostlasagnen blev en fullträff. Den kommer jag garanterat göra igen.

Kram kram från lantisen Jennie

Mor-Mia sa...

Hej vännen!
Vad roligt att du gillar mina recept. Kram kram