Sök recept här!

tisdag 2 juni 2009

Varje dag lär man sig något nytt!

Idag har jag bland annat lärt mig att rabarber är en grönsak.. det hade jag ingen aning om!
Så idag kan man säga att jag har gjort grönsakssylt, det låter inget vidare, rabarbersylt låter betydligt bättre!
Jag hittade receptet på den här trevliga bloggen. Om sylten är god återstår att se, för den är fortfarande för varm för att äta. Imorgon däremot tänkte jag äta den på gröten, så då kommer jag att uppdatera med ett utlåtande.

Uppdaterat: Jag kan meddela att sylten var jätte god!
Mycket smak av rabarber och vanilj (helt otippat..) och lagom söt. Jag kommer absolut att göra den igen!
Receptet:
500 g rabarber
3,5 dl syltsocker
½ vaniljstång

Gör så här: Skala rabarbern och skär i småbitar. Lägg i kastrull tillsammans med syltsockret och den urskrapade vaniljstången. Låt koka upp. Rör om och vrid ner värmen. Puttra ca 5 minuter. Rör om försiktigt så att det blir hela bitar rabarber kvar i sylten. Låt även vaniljstången vara kvar i sylten. Satsen fyller en normalstor honungsburk. Se till att burken är ordentligt rengjord. Förvara i kylskåp.
Jag har även bakat nyttiga frökakor idag, men mer om dem en annan dag!
Kram Mor-Mia

4 kommentarer:

Jenny sa...

Sylten är jättesmaskig! Gjorde några burkar i början av veckan, de kommer att gå åt som smör i solsken!

Crazyangel sa...

Såg rikigt gott ut. Vi har en stor rabarberbuske på gården, men jag vt inte irkigt vad jag ska göra av den. Ska prova det där till smmaren :)

Anonym sa...

Hej!

Vilken härlig blogg du har. Massor av goda recept! Jag har själv en blogg men är i nybörjarstadiet så jag skulle bara vilja höra med dig hur du får dina bilder så fina. Redigerar du med hjälp av blogspot eller gör de det innan? Alla ramar och så syftar jag på.

Mvh

Lovisa

Mor-Mia sa...

Hej Lovisa, kul att du gillar min blogg. Jag redigerar mina kort i ett program som heter Picnik.

Kram Mia