Sök recept här!

måndag 29 juni 2009

Fläder- och citronpaj



Något som jag tycker är kul är att hålla mig till ett tema när jag bjuder på något.
Idag har jag haft några kompisar över på fika och då var temat fläder. Jag bjöd på min goda flädersaft och till det en fläder- och citronpaj. Pajen hade en fräsch och frisk smak och passade väldigt bra en varm sommardag.
Här kommer receptet:
(receptkälla: Allt om mat)

Pajdeg
2½ dl vetemjöl
1½ msk strösocker
125g kallt smör

Fyllning
4 ägg
1 dl konc fläderblomssaft
½ dl vetemjöl
½ dl vispgrädde
finrivet skal från en citron

Gör så här:
Blanda ingr till pajdegen i en matberedare eller för hand. Tryck ut degen i en pajform, gärna en med löstagbar kant. Ställ in pajdegen i kylen minst 30 min.
Sätt på ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda pajen i mitten av ugnen 10-12 minuter, tills degen börjar få färg.
Vispa äggen lätt. Tillsätt flädersaften och vispa ner mjölet. Vispa även ner vispgrädden och citronskalet. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Grädda ytterliggare10-12 minuter. Fyllningen ska ha stannat men inte vara helt genomgräddad.
Låt svalna och servera med en klick lättvispad grädde och ev lite färska bär.
Om man vill göra pajen dagen innan, så är det viktigt att den får stå i rumstemperatur i 15 minuter innan servering.

Idag när våra vänner var här, hade Amanda en stund då hon var på ett bedrövligt humör. Då fick jag verkligen träna mitt tålamod. Även om jag vet att det berodde på att hon var jätte trött och varm, så tillåter jag inte henne att bete sig hur som helst.
Stackar'n det är inte lätt att ha en mamma som tränat och uppfostrat hundar i flera år, för då lär man sig verkligen att vara konsekvent!
Som tur var varade detta dåliga humör endast en liten stund och sedan blev hon min underbara tös igen!

Kram


2 kommentarer:

Marias Kakburk sa...

Precis;)!

Tack själv!:)Vilket härligt recept!

Kram

Cecilia sa...

Vilken trevilg blogg du har! Det här receptet ser riktigt gott ut.