Sök recept här!

söndag 7 juni 2009

Tebröd, tävling och bilar



Idag tänkte jag bjuda på ett supergott brödrecept, det var det som jag tipsade om i det här inlägget men aldrig lade ut receptet på. Receptet är särskilt avsett till min vän Katrin. Hon blev nämligen bjuden på dessa tebröd hemma hos mig en eftermiddag och tyckte att de var kanon.

Källa: allt om mat
Till ca 25 bullar:
3 dl + 2 dl mjölk
1 dl linfrön
1½ dl havregryn
50 g jäst
2 dl creme fraiche
1 tsk salt
3 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl/dinkelmjöl

Gör så här:
Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrön, och havregryn. Låt gröten svalna. Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll den ljumma mjölken över. Rör tills jästen har löst sig och tillsätt gröten, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under duk i 40 min.
Kavla ut degen på mjölat bakbord till ca 2 cm tjock kaka. Ta ut runda mått, ca 8 cm i diameter, som läggs på bakpappersklädda plåtar. Nagga bröden med en gaffel och låt jäsa ytterliggare ca 15 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt bröden svalna på galler. Bröden går jätte bra att frysa och tinar de upp på egen hand smakar de nästan som nybakta!

Igår var jag iväg och tävlade hund hela dagen. Jag är supernöjd med tävlingen och det gick så bra som det kan gå. Läs mer om detta på min hundblogg.
Igår blev även min bil såld *hurra*. Det är något med mina bilar och stockholmare. När jag sålde min jeep wrangler för ett antal år sedan gick även den till Stockholm och just Ingarö som min volvo gjorde igår. Jag hoppas att killen som köpte bilen ska bli nöjd, för själv tycker jag att han fick en kanon bil. Min "nya" bil hämtar jag i Göteborg imorgon *spännande*.

Kram Mor-Mia

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tackar, tackar för receptet! Det får bli till att baka i veckan :)

Emilies Skafferi sa...

Tack:) Din blogg var riktigt trevlig den med. Mycket gott kan man hitta här också:P

Carro sa...

Vilket spännande recept med Creme fraiche !
Det ska jag spara :)