Sök recept här!

söndag 14 juni 2009

Fisk, färskpotatispaj och romsås



I veckan som gick hittade jag ett sådant oemotståndligt recept på den här bloggen. De hade grillat fisk i folie med grönskaker som största smaksättning, till det serverades en färskpotatispaj som jag också blev jätte nyfiken på och sist men inte minst en romsås till det!
Idag har jag provlagat detta och allt motsvarade verkligen förväntningarna, så det blev ännu ett recept till favoriterna.. ;)
Idag hade jag inte möjlighet att grilla, så jag tillagade fisken i ugnen, men det gick bra det också.

Färskpotatispaj

1 platta smördeg till botten
1 kilo kokt kall färskpotatis
4 vårlök
3 ägg
2 dl gräddmjölk
1 kruka dill
Salt & peppar
2 dl riven ost

GÖR SÅ HÄR: Använd en rund springform ca 25 cm diam, med löstagbara kanter. Pensla formen med lite smör eller olja. Lägg i en rund bottenplatta av smördeg, den behöver inte gå upp speciellt mycket på kanterna, bara det blir en botten.
Skär färskpotatisen i ca 1 cm tjocka skivor och födelar i formen. Skär vårlöken och strö över. Vispa ihop äggen och gräddmjölken. Klipp ner dill i äggsmeten, samt salta och peppra. Slå smeten över formen och strö över lite ost och sist lite finklippt dill.
Grädda i 220 grader ca 30min. Om formen inte håller riktigt tätt, gör en form av aluminiumfolié och ställ den i när du gräddar den så slipper du spill och kladd i ugnen.
Låt pajen “stå till sig” en liten stund före servering.Flytta över pajen försiktigt med två stekspadar till ett fat!

Romsås

2 dl cremé fraiche, 1 burk röd stenbitsrom (50gram), ½ finhackad rödlök, flingsalt & nymalen svartpeppar, en liten pyttegnutta pressad citron

GÖR SÅ HÄR: Rör ihop samtliga ingredienser. Smaka av! Cintronen ger det lilla extra till denna sås, men det får inte bli markant, det ska bara ger lite pyttelite syra! Hur god som helst!

Fisk i folie

Ta torsk el. annan fisk och skiva den i 1 cm tjocka skivor, lägg fisken på folie och lägg grönsaker så som tomater, lök och dill ovanpå. Krydda med flingsalt, svartpeppar och lite pressad citron. Lägg på grillen (10-15min) eller i ugn (20-30min) ca 220 grader.

Imorgon får vi lite besök, så jag har även hunnit med att baka lite inför det, men mer om det i nästa inlägg.

Kram Mor-Mia

3 kommentarer:

Sven sa...

Det är jag som ska tacka för bra recept och trevligt sällskap.
:)
Blev genast sugen på att göra den här färskpotatis pajen. Undrar om det inte blir den ikväll.. :)

Ha en bra dag!
Kram

Emma sa...

Testade detta recept, var fantastikst gott! Tyvärr var det inte grillväder men det gick ju lika bra att göra i ugnen. Smidigt att kunna göra pajen o fisken samtidigt. Romsåsen var en riktig höjdare! Detta kommer jag göra fler gånger!
Kram Emma

Anna Lindén sa...

Mia!
Detta var hur gott som helst! (Jenny stod för tillagningen...)
Din blogg kommer att besökas flitigt av mig i framtiden :)
Kram