Sök recept här!

lördag 27 juni 2009

Rabarberpaj med kanelmaräng



En god avslutning på en underbar dag. Idag har jag provat ytterliggare en ny rabarberpaj. Det gäller ju att passa på medans man har tillgång till den grönsaken ;)
Pajen var helt ok, men skulle jag göra den igen så skulle jag minska mängden maräng och socker, för den var i sötaste laget för min smak. Kanel och rabarber passar annars väldigt bra ihop.
(Receptet har jag hittat på den här bloggen)

Rabarberkompott
2-3 rabarberstänger
1 dl vatten
1 dl strösocker
Pajdeg
100 gram rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
3 msk strösocker
1 äggula
Maräng
4 äggvitor
2 dl strösocker
2 msk kanel
Gör så här:
Skala rabarberna och skär dem i små bitar. Lägg dem i en kastrull, tillsätt socker och vatten.
Koka upp, låt puttra en stund. Ta av från plattan och tillsätt 1 msk potatismjöl utrett i 3 msk vatten. Rör och låt tjockna.
Gör en pajdegen i en matberedare och tryck ut den i en pajform/springform.
Grädda i 200 grader i ca 12-15 minuter.
Fördela rabarberkompott i skalet.
Vispa till fast maräng, tillsätt sockret och vispa lite till. Blanda ner , rör runt.
Bred marängen över rabarberkompotten.
Grädda i ca 15 minuter i 150 grader. Marängen ska bara få lite färg.
Låt svalna.

Idag har jag, min mamma och Amanda varit i Varberg och badat och solat. Det var verkligen perfekt väder för detta.
Strandlivet ser ju inte riktigt ut som förr då man låg ner och pressade. Nu för tiden sitter jag i sanden och gräver, spelar fotboll och badar läääänge på grunt vatten, men ack vad roligt vi har ;)
På vägen hem gjorde vi ett stopp hos moster Lisbeth där det bjöds på lunch med egen odlad potatis, stort tack för det!


Kram


Inga kommentarer: