Sök recept här!

torsdag 4 juni 2009

Farligt goda järpar!


Idag tänkte jag bjuda på ett gott recept på järpar. Receptet har jag hittat på SVT för länge sedan. Järparna är både smakrika och lätta att göra och eftersom de steks i ugnen sköter de sig helt självt!
Idag valde jag att servera järparna till råstekt riven potatis, som jag stekte ihop med tärnad bacon. Kryddade endast med salt och peppar och det blev jätte gott!

Receptet
2 skivor färskt vitt bröd
1 dl mjölk
1 st ägg
400 g blandfärs
1 st hackad gul lök
1 dl hackade oliver
2 msk kapris
3 msk köttbuljong
8 skivor bacon
salt och peppar
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Skär av kanterna på brödskivorna och smula ner dem i en skål. Rör ihop brödet med mjölken och ägget. Blanda brödblandningen med färsen, löken, oliverna och kaprisen. Smaksätt med salt, peppar och köttbuljong. Blöt händerna och forma järpar av smeten. Linda en baconskiva runt varje järpe. Lägg dem på en plåt och låt dem stekas i ugnen i ca 15-20 minuter. Låt svalna något och trä sedan järparna på pinnar.
I övrigt håller jag på att köpa och sälja bil och det är ju ett kapitel för sig.. men det blir nog bra i sista ändan. Nu ska jag alldeles strax krypa till kojs och sova skönhets sömn ;)
Kram Mor-Mia

2 kommentarer:

Unknown sa...

De lät ju jättegoda, de måste jag testa!

Mor-Mia sa...

Ja, jag skulle tro att du kommer att tycka om dem!
Det bästa av allt de sköter sig självt i ugnen!