Sök recept här!

onsdag 24 juni 2009

Flädersaft


Semestern är slut, ja i alla fall för mina gamla saftflaskor, som till vardags står i mitt sovrumsfönster och har det gott. Från och med ikväll är de åter i tjänst ;)

I söndags när vi åkte hem från Varberg stannade vi till på vägen och plockade en kasse full med fläderblommor. Pierre googlade snabbt fram ett recept på flädersaft i telefonen, så att vi kunde inhandla alla ingredienser på vägen. Väl hemma gjorde Jenny iordning en rejäl laddning som sedan i söndags kväll har stått och dragit i deras källare.
I eftermiddags var jag och hämtade hälften av saften hos Jenny. Väl hemma gjorde jag klart den och hällde på flaska. Saften får högt betyg av mig och här kommer receptet:

(Receptkälla: Morberg)
30 fullt utslagna fläderblomsklasar
2 citroner
2 liter vatten
2 kg strösocker
50g (3msk) citronsyra.
Gör så här:
Plocka stora blomklasar mitt på dagen då solen har värmt blommorna och det finns mycket pollen i dem. Lägg dem i en stor bunke.
Tvätta citronerna noga, skiva dem och lägg dem i en kastrull. Häll på vatten och sockret. Låt koka upp och lyft bort citronskivorna. (Låt några ligga kvar om du vill ha lite beska i saften).
Häll den heta citronlagen på blomklasarna. Lägg på ett lock och låt saften stå och dra på sval plats i 3 dygn.
Sila blommorna och tillsätt citronsyra. Häll upp saften på väl rengjorda flaskor och sätt på korkar.

Idag har det varit konferens på jobbet och vi hade en riktig lyx-lunch då alla åkte i väg till Ellagården. Där serverades både grillbuffé och efterrättsbuffé kan det bli bättre; sitta utomhus och äta i soligt väder samtidigt som man tittar på när kossorna betar.. ;)

Kram Mor-Mia

4 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har inte smakat på min saft än, får göra det när jag kommer hem:) men jag litar på ditt omdöme!

Mor-Mia sa...

Tack än en gång vännen, du är bäst!

sandra sa...

Åh jag har också gjort flädersaft! Med exotiska fläderblommor från Sverige ;)

Berit sa...

Jag som fått äran till att provsmaka saften kan bara säga att den var jättegod. Berit