Sök recept här!

fredag 5 juni 2009

Ett nytt tema varje månad!

Från och med juni har jag tänkt ha ett tema för varje månad. Jag bjuder då in en gästbloggare varje fredag som får blogga i ämnet. Temat för juni är "gott på grillen".
Denna veckan blir det lite specialare, då jag inte fullt ut har kommit igång med detta. Idag bloggar jag ihop med min pappa och vi har tillsammans valt ut recept. Min pappa är nämligen super duktig på att grilla, men inte så bra på datorer..

Färskost fyllda champinjoner är en höjdare att lägga på grillen. Skär/dra bort champinjonens stam och fyll svampen med en god färskost. Själv brukar jag välja vitlök och örter, men det är en smaksak. Svamparna behöver inte grilla så länge, utan endast få lite färg och osten ska smälta lite. Väldigt enkelt och väldigt gott.




Som tillbehör till det grillade så har vi idag en upp-hottad variant på vanlig potatisgratäng, som jag kallar "grekisk gratäng". Skillnaden är att man lägger i lite mer grejer så som skivade tomater, färsk basilika och hackad vitlök. Ovanpå smular man fetaost och strör hackade svarta oliver, samt lite färska basilika blad som dekoration. Grädde och salt och peppar ingår självklart också. Jag brukar även ställa potatisen och tomaterna på kant istället för att lägga dem ovanpå varandra.
Den här gratängen är verkligen jätte god och smakrik.
Exakta mått lovar jag att uppdatera med en annan dag för jag har inte ursprungsreceptet hos mig just nu.

Nej nu är det dags att krypa till kojs. Klockan börjar bli mycket och jag ska tävla lägre klass bruks imorgon, men mer om det i min hundblogg.

Kram Mor-Mia

Inga kommentarer: