Sök recept här!

måndag 6 juli 2009

Ljust Lantbröd



Idag har jag börjat dagen med att baka detta goda och saftiga bröd. Ett bra basbröd som funkar till det mesta. Receptet står på baksidan av Kungsörnens "Ljustlantbrödsmjöl".
Själv så brukar jag byta ut lite av lantbrödsmjölet mot vetemjöl, men det är en smaksak. Jag försök även att ta så lite mjöl som möjligt för saftigare bröd (inom rimliga gränser), degen får gärna vara lite kletig!

Till 2 bröd
25g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25g smör
1½ tsk salt
2 msk ljus (bröd) sirap
750g (ca 1,4 liter) Kungsörnenens ljust lantbrödsmjöl

Gör så här:
Smula jästen i en degskål. Tillsätt ljummet vatten och rör om så att jästen löser sig. Klicka i smöret. Mät upp mjölet genom att hälla det luftigt direkt från påsen i ett litermått, skaka inte måttet.
Tillsätt övriga ingredienser, men spar ½dl mjöl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt, ca 4 min med maskin och 8 min förhand, tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk, 30-40 minuter.
Knåda degen smidigt på mjölat bakbord. Dela den i två delar och forma dem till bullar, ca 16cm i diameter. Lägg bullarna på en bakplåtsklädd plåt. Nagga bröden med en gaffel och låt dem jäsa under duk, 30-40 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda mitt i ugnen , 25-30 minuter.
Låt dem kallna på galler under bakduk.





Idag vill jag även tipsa om ett pålägg som är tradition att äta här i Strömstad på somrarna. Min farmor gjorde alltid i ordning det till oss barn och nu är det min tur att introducera det för Amanda.
Tärna rimmat rökt fläsk och blanda med klippt gräslök, klart att servera!

Min första semesterdag är snart avklarad. Att det har regnat en hel del idag har inte gjort så mycket, för hela förmiddagen gick åt till att packa upp, baka bröd, baka rabarberkaka, laga lunch och förbereda maten till kvällen.
I eftermiddags anlände våra vänner som ska semestra med oss i några dagar och det ska bli väldigt trevligt!
Jag började med att bjuda dem på rabarberkakan. När jag ätit några tuggor kom jag på att jag missat att lägga på smöret... hoppsan hoppsan..
Kakan blir ju betydligt godare med smör, så gör inte samma misstag som jag, får skylla på att jag inte hunnit sova ikapp än.. ;)

Kram

Inga kommentarer: