Sök recept här!

tisdag 21 juli 2009

Kycklingspett



De här kycklingspetten är jättegoda och smaken är en blandning mellan sött och surt. De passar lika bra som ensamrätt som en del på buffébordet.
Receptet har jag hittat i boken Kärlek, oliver och timjan.

Till ca 20 spett
5 kycklingfiléer
20 små träspett
1 röd finhackad chilipeppar
2 msk färsk riven ingefära
3 skalade finhackade vitlöksklyftor
saft av 1 ½ pressad lime
1 msk stötta korianderfrön
3 msk (gärna jordnötsolja)
1 msk sesamolja
1 msk honung, råsocker eller palmsocker
2 msk soya

Gör såhär:
Kärna ur och finhacka chilin. Skala och riv ingefäran. Skala och hacka vitlöksklyftorna. Pressa limefrukten. Stöt korianderfröna i en mortel.
Värm upp en wok, rosta först den stötta koriandern utan fett minst en minut. Rör om hela tiden. Häll i olja och alla övriga ingredienser till marinaden. Låt allt bli hett, lyft sedan bort det direkt från värmen och låt det kallna.
Skär kycklingfiléerna i fina bitar. Lägg dem i en skål, fördela marinaden över och rör om väl. Låt stå svalt i minst 3 timmar. Lägg under tiden träspetten i blöt i vatten.
Trä upp kycklingbitarna på de blötlagda spetten. Vill man ha många spett så trär man endast halvfulla spett.
Grilla spetten över träkolsbädd i ca 7-8 minuter eller i ugn 250 grader under grillelement.
Servera gärna en god jordnötssås till och kokt jasminris.



Igår styrde jag återigen kosan mot Bohuslän. Alltid lika skönt att komma hit.
Idag har jag och min mamma spenderat några timmar i Strömstad och det var väldigt mysigt, även om man alltid blir väldigt trött efteråt..
Eftermiddagen tänkte jag ägna åt att träna lydnad med Hagge, men mer om det i min hundblogg.

Kram


2 kommentarer:

Sven sa...

Åh nu kommer du med buffetips... Det är ju lite sent. jag fixade ju vår buffe i helgen!! ;)
Gullig bild på Hagge.

Kram

Anonym sa...

Hej Mia, Tack för ännu ett middagstips. Hoppas du har det bra, Kramar Kicki