Sök recept här!

tisdag 28 juli 2009

Kalastårta

Kärt barn har många namn sägs det och idag presenterar jag en tårta med just det. De namn jag har hört är Brittatårta, pinockiotårta och kalastårta, men det finns säkert fler.
I alla fall så tycker jag att tårtan är väldigt god och framför allt så är den inte speciellt svår att göra.
Receptkälla: www.kokaihop.se
.
Ingredienser sockerkaksbotten:
125 gram smör (ej smält)
1 dl socker
2 st äggulor
1 dl mjölk
1,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
.
Marängsmet:
2 st äggvitor
1,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
.
Garnera marängen med:
1 hg nötter

.
Fyllning:
2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
1 st banan
1,5 dl hallon

.
Gör så här
Kläd en vanlig långpanna (ca 30x40cm) med oljat bakplåtspapper.
Sockerkaksbotten: Rör fettet och sockret poröst. Tillsätt äggulorna under fortsatt omrörning. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det växelvis med mjölken.
Bred ut smeten på bakplåtspapperet.
Marängsmet: Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner sockret och vaniljsockret.
Bred ut marängsmeten över sockerkakssmeten.
Hacka nötter och strö över marängsmeten. Den går även att använda flagad mandel. Mandel/nötter kan uteslutas. Kokos går också bra.
Grädda i ugn i 190 grader i ca 17 minuter så att marängen får en gyllene färg. Låt kakan kallna.
Kan förberedas hit men lägg inte ihop tårtan förrän strax innan den ska ätas så att den behåller sin frasighet.
Dela tårtbottnen i två lika stora bitar (botten + lock). Lägg ena botten på ett tårtfat.
Fyllning: Vispa grädden och smaksätt den med vaniljsocker (eller arrakspunch/rom)
Bred grädden på botten.
Lägg bären på grädden och skiva bananerna och lägg dem också på grädden. Istället för bananer och bär kan man ta vad man är sugen på ex. hjortron, hallon, blåbär, jordgubbar eller blanda flera sorter.
Lägg den andra botten ovanpå fyllningen med marängsidan uppåt.
TIPS! Till större tårta gör två bottnar och ännu större tårta gör tre bottnar och bygg på höjden.


Min kära bror fyllde år i förra veckan, men eftersom han firade sin dag på Gotland fick vi i familjen skjuta på vårt firande till idag.
Vi åt kalastårtan till eftermiddags fikat och nu ikväll har vi ätit det som hör till här uppe, makrill, färska räkor och goda ostar och jag säger bara mmmm mmm..



När jag var yngre hade jag en period när jag målade skärgårdsmotiv. Jag började när jag var ca 12 år och mitt första objekt var våra fyra köksstolar, här ovan ser ni en av dem (alla fyra har olika motiv). Det jag lärde mig efter att ha målat den här stolen var att flaggan ska inte vara målad i färdriktningen...
.


Jag har även målat en hel del smörknivar, penslar, sopborstar och som ovan brödkorgar. Den här brödkorgen målade jag för åtta år sedan och den var nog bland det sista jag har målat.

Kram

7 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Den tårtan är ju alldeles ljuvlig.

Hoppas du får en bra dag!

Karin W. sa...

En Pinocchiotårta vann SM i Sveriges godaste tårtor år 1960. Det originalreceptet klippte jag ur när det begav sig. Tårtan var ursprungligen rund. Ingredienserna var ungefär desamma som Britatårtan men proportionerna annorlunda och bottnarna beströddes med grovt hackade valnötter.

Jossan sa...

Back on track från semestern möter jag denna fantastiska britta-tårta som jag fått ett antal gånger i livet. Men den är väl värd sin uppmärksamhet det må jag säga! :-)
Håller med dig där ang Leilas cheescake. Gjorde den på påskafton igår och det var ju inte direkt så att man slängde sig över påskäggen efter en rejäl bit av cheescaken ;-).
I övrigt tycker jag att du är grym kusse!

Mor-Mia sa...

Roligt att höra från dig kära kusin. Vi kanske kan få till en liten träff nästa vecka då jag åter befinner mig på regnigare breddgrader ;)

åsa - hello sugar! sa...

mmm, kalastårtan lät ljuvligt god! och vilken talang du har för att måla! :)

ANna sa...

Men vilken fin mor-mias blogg :) Vira vill beställa en målad sopborste med en gång.

Lotta sa...

Här har det dykt upp många spännande godsaker under semestern. Ett tips till den här tårtan är att helt enkelt blanda grädden med avrunnen krossad ananas. Blir friskt och fräscht, och supergott. :)