Sök recept här!

lördag 11 juli 2009

Hjalmarssons sås



Den här såsen tillhör mina sommarfavoriter och den passar väldigt bra till lax. Jag brukar alltid försöka ha färska räkor i såsen, för då blir den extra god!
Såsen är döpt efter min moster och morbror som bor i Stockholm och det är dem jag har fått receptet av.

Ingr:
3 dl vispgrädde
ca ½ dl majonäs
ca 2 msk Skåne senap
ca 400g oskalade färska räkor
250g gröna ärtor
Smaka av med (salt) och svartpeppar
Dill till dekoration

Gör så här:
Vispa vispgrädden och tillsätt majonäsen och senapen. Skala och lägg i de färska räkorna och ärtorna. Smaka av med salt och peppar. Strö över lite dill som dekoration.


Igår grillade vi lax, som vi smaksatte med citron, dill, tomat, rödlök, salt och citronpeppar. Till laxen hade vi färsk potatis, Hjalmarssons sås och en grön sallad. Detta var jätte gott!


(Amanda har en grytlapp på huvudet)
Igår anlände ytterliggare en gäst och det var Jennys sambo Pierre. Amanda fick snabbt Pierre som en ny favorit och de två har redan hunnit med att sjunga om alla figurer i sångpåsen, spela fotboll och bygga med klossar.
Under tiden har jag och Jenny bakat bröd och förberett kvällens grillning.

Kram


Inga kommentarer: