Sök recept här!

onsdag 15 juli 2009

Jordgubbstårta



Jordgubbstårta är något som jag tycker hör sommaren till. Själv tycker jag att det är väldigt mysigt med "berg" av jordgubbar på tårtan. För att göra den ännu godare strödde jag även på lite nyplockade smultron.
För att även Amanda skulle kunna äta tårtan bakade jag en äggfri botten, den är helt ok, men en tårtbotten med ägg blir mycket fluffigare.
(att lilla fröken sedan inte ville ha tårta är en annan historia...)
Receptet har jag hittat på www.allergimat.com

Botten
3 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker
50 g smält smör
2 dl mjölk

Fyllning:
2 dl mjölk + 5 msk snabb marsanpulver
En klick vispad grädde
1 banan
4-5 jordgubbar
Topping:
2 dl vispgrädde
massor av skivade jordgubbar (ca 1 liter inkl. de jordgubbar man har till fyllningen)
(Smultron, blåbär eller något annat bär som dekoration)
Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt mjölken och smöret. Häll smeten i en smörad och bröad rund form. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20-30 minuter, känn med sticka för att vara säker på när kakan är genomgräddad.
Till jordgubbstårtan använder jag alltid följande fyllning:
Lager 1 = marsankräm
Lager 2 = en blandning av vispad grädde, en mosad banan och 4-5 mosade jordgubbar.
Lägg på grädden ovanpå så nära inpå serveringen som möjligt och försök att göra ett "berg" av jordgubbar som dekoration.






Igår fyllde min mamma år och då åt vi denna tårta. Jag föreslog att vi endast skulle ha jordgubbswienerbröd till fika, men det gick inte..
Mamma påstod att Amanda skulle bli så ledsen om hon inte fick tårta nu när det var kalas, men hur vida det stämmer kan ju diskuteras med tanke på att Amanda inte ens ville smaka på tårtan!
Wienerbröden jag bakade gav jag istället bort till öns egna bär- och potatisodlare eftersom han var så gullig och trollade fram en liter jordgubbar fast att de egentligen var slut för säsongen!
Igår eftermiddag började jag känna mig frusen och trött, inte vad man önskar på sin semester. Det visade sig i alla fall att jag hade feber, så idag blir det till att ta det mycket lugnt, inte min starka sida, men jag ska göra ett försök.. ;)

Stor kram till mina läsare
från
en snart frisk


1 kommentar:

Jenny sa...

Stackare, hoppas att du snart mår bättre. Ses imorgon stumpan! Ps. har nytt bröd på jäsning:) Kramen