Sök recept här!

söndag 23 januari 2011

Underbar lax i ugn med broccoli- och blomkålspuré LCHF


Igår lagade jag och min vän Lisa mat tillsammans och fick till en riktig kalsmåltid. Att den sedan var nyttig gjorde inte saken sämre. Det här kommer jag absolut att göra igen. Broccolipuré var ju minst lika gott som blomkålspuré och blev en fin färgklick!

Ingredienser:
Färsk lax
3 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta
3 msk mtl vitt vin
1 tsk pressad citron
knorrs örtkrydda
färsk dill
flingsalt
lite vitpeppar

1 broccolibukett
1,5 msk smör
1,5 msk creme fraiche
flingsalt

½ blomkålshuvud
1,5 msk smör
1,5 msk creme fraiche
flingsalt

Tillbehör:
avokado
ruccola sallad
tomater
färsk dill

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader. Lägg laxen i en smord ugnsfast form. Krydda den med flingsalt och knorrs örtkrydda. Rör ihop grädde, pressad viltlöksklyfta, mtl vin, pressad citron, flingsalt, knorrs örtkrydda och lite vitpeppar. Lägg lite färsk dill på fisken och häll över såsen.
Ställ in i ugnen ca 15-20 minuter.

Koka blomkålen och broccolin mjuka i varsin kastrull med lättsaltat vatten. Mixa dem släta och tillsätt smör och creme fraiche. Smaka av med flingsalt.

Servera fisken, såsen och puréerna tillsammans med avokado, tomater och ruccola!

 .
 .
 .
 .
 .
Min och Lisas efterrätt igår!
 Igår bakade jag chokladfondant för första gången och det var ju hur roligt som helst. Det var väldigt spännande att skära i den och se om man lyckats få till ett flytande innehåll..

Kram

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Den där fondanten ser ju hellyckad ut. Vi har aldrig vågat oss på att prova. Hitintills iaf...

charlotta sa...

fondanten ser superfin ut! perfekt rinnig och hård utanpå, mm.

Remsan sa...

Ja, den ser verkligen helt perfekt ut. Jag har inte vågat mig på fondant ännu.