Sök recept här!

lördag 29 januari 2011

Matlagningskväll tillsammans med 12 grabbar


Igår hade jag en mycket trevlig kväll med gänget ovan. Vi träffades i fem timmar och lagade och åt god mat. Mycket mat blev det och jag tror ingen gick därifrån hungrig..
Jag hade planerat kvällen tillsammans med David (killen i rött) och han hade i sin tur bjudit in sina vänner.



Vi började kvällen med mingel, goda snittar och tilltugg som David hade ordnat.



Sedan delades grabbarna in i lag (förrätt, varmrätt och efterrätt) och matlagningen kunde börja. Själv assisterade och servade jag med köksredskap osv.



Den stora grytan innehåller förrätten!

Citron- och myntasorbén är färdig och hälls upp på burk. Ett bra tecken på att den var god måste väl vara när skålen slickas..

Riktigt goda vildsvinsbiffar!!
Många stekpannor med biffar blev det!


Varmrätten bestod av gratinerat potatismos i filodeg, honungsrotfrukter i ugn, vildsvinsbiffar, trattkantareller och en grym kantarellsås!



Här ser ni lag "efterrätt" och de var de som blev klara först, med lysande resultat!




Så här såg dukningen ut för kvällen. Det krävdes ett långt bord för att alla skulle få plats!



"Less is more" får vara förklaringen till garneringen. En annan kan vara att persiljan tog slut vid matlagningen!

Trattkantarellsoppa och morot- och honungsbröd till förrätt. Jag missade dock att få med brödet på bild, men vill ni komma till receptet kan ni klicka här!





Varmrätten lades upp på varma tallrikar och smakade riktigt bra!




Endast rotfrukter som saknas på bilden, annars en komplett varmrättstallrik.




Efter den goda huvudrätten var det dags för sorbén och den hjälpte till att få bort den värsta mättnadskänslan som även var dess syfte.
Ett lag utmärkte sig lite extra genom att fjäska för domaren. Bland annat låg det helt plötsligt en tulpan på min plats..



Efterrätten läggs upp och serveras. Chokladfondant, varma hallon och halvfrusen valnötskräm. Fast vi alla var så mätta så gick det mesta av efterrätten ned.
.
.
.





Som tack för att jag hade en trevlig kväll och fick äta en massa god mat, så fick jag massor med tulpaner och den här fina skålen fylld med massor med gott!!
Än en gång tusen tusen TACK!

Kram


3 kommentarer:

Jenny sa...

Ser ut som det blev en hellyckad kväll!! Är stolt över dig vännen! Pussar i mängder!!

Remsan sa...

Vilken rolig idé!

Miamoa sa...

Och så var din nya affärsidé född : ) klockrent, ni måste haft hur kul som helst också!!!!!