Sök recept här!

måndag 17 januari 2011

Choklad- och lavendelcookies


Det här receptet sprang jag på hos Kalasgott. Eftersom jag är ett stort fan av lavendel, så var jag bara tvungen att testa. Kakorna blev jätte goda, härligt spröda och lite kladdkakesmak med en lagom dos av lavendel.
"Vad ska jag göra med alla kakor", hann jag tänka när jag satte in plåt efter plåt i ugnen. Inte fick jag plats med dem i frysen heller..

Ingredienser:
Räcker till ca 24 kakor
150g Smör
3 3/4 dl Strösocker
1 tsk torkad Lavendel
2 Ägg
1 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
1 1/4 dl Kakao
2 1/2 dl Vetemjöl
100g hackad Mörk choklad

Gör så här
Vispa smör, socker och lavendel ljust och fluffigt. Vispa i ett ägg i taget. Sikta samman de torra ingredienserna och vänd ned i smör och sockersmeten. Rör i den hackade chokladen och rulla till 24 lika stora kakbollar. Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt, 6 kakor per plåt. Baka i 180 grader ca 10-12 minuter. Låt kakorna svalna på plåten och förvara sedan i en lufttät burk upp till 1 vecka.
Går utmärkt att frysa.

Jag har en idé om vad några kakor ska användas till och det tror jag kommer bli riktigt gott!




Jättegoda biffar, trattkantarellsås, bulgur och en fräsh sallad!

Att bli bjuden på mat hemma hos folk som delar mitt stora intresse är bland det bästa jag vet. Att vi sedan satt och pratade mat gjorde ju inte saken sämre..

PS. ett stort tack för alla tips ang. god müsli som jag fått här och på mailen. Nästa gång kommer det nog bli betydligt bättre! DS.

Kram

6 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Lika goda utan lavendel, eller vad tror du?

Cupcakesfluffan sa...

Måste verkligen testa på att baka med lavendel

vanilla sky sa...

Men åh vilket toppenrecept! Jag har ett helt lass med lavendel här hemma ju, så nästa vecka skal här bakas!

Mor-Mia sa...

Till Mårtenssons: Jag tror säkert att de är lika goda utan lavendel. Själv skulle jag vilja testa dem med krossade polkagrisar, flingsalt osv..
Men de är säkert väldigt goda utan någon extra smaksättare!

Erika - Bakglädje sa...

Kan man köpa lavendel? Har aldrig använt det i bakverk.
De såg otroligt goda ut. :-)

Mor-Mia sa...

Erika: Jag köpte min lavendel i en inredningsbutik´.

Kakorna är ljuvliga :)