Sök recept här!

torsdag 27 januari 2011

Citron- och myntasorbet


Den här sorbén var riktigt fräsch och god. I alla fall om man gillar citron. Man kan ana myntasmaken, men citronen tar helt klart övertaget.
Imorgon kommer den här sorbén att provsmakas av ett stort gäng, så nu är det bara att hålla tummarna för att den håller måttet :)
Receptkälla:


Ingredienser:
3 dl vatten
1½ dl strösocker
Färsk mynta
1½ dl citronsaft, färskpressad, behövs ca 2 citroner
1 äggvita, hårt vispad


Gör så här: 
Blanda vatten, socker och några blad färsk mynta i en kastrull och sjud den 2-3 minuter. Låt svalna. 
Pressa citronerna och blanda citronsaften med sockerlagen. Vispa äggvitan hårt och rör ner den i sockerlagen.  


Starta glassmaskinen och häll i blandningen. Låt maskinen gå tills sorbeten är klar. Häll upp på burk och ställ in i frysen.
.
.
.







Har ni sett vad som har fått flytta in i mitt kök. Den fina morteln från Interiora, som jag har trånat efter ända sedan jag hade den som utlottning i min adventskalender.
Nu kommer det att bli betydligt roligare att göra kryddblandningar!


Kram

6 kommentarer:

charlotta sa...

ser grymt god ut! jag ska lätta prova på att göra sorbet nästa gång jag görglass :=)

Mårtenssons kök sa...

Älskar citronsorbet så detta kommer vi helt klart att slänga i glassmaskinen!
Så fint du fått det här, önskar vi oxå var lite modigare...

mumsfillibaba sa...

Låter fräsht och gott!! Nästan som en drink!:)

Tytti sa...

Ny härlig design på sidan... snyggt!
Imorrn ska vi åter igen laga efter dina recept. Det blir en "Bookmaker" till Let's Dance... min blir dock utan brödet vilket kanske blir lite futtigt men jag får göra så gott jag kan :).

Kram

Malena o Annie sa...

Jag som älskar sorbet!!!!! Vill nr ha glassmaskin!!! Kram på dej

Mor-Mia sa...

Ja, den här sorbén måste ni testa, grymt god!

Mårtensson´s: Tack vad ni är gulliga!

Tytti: hoppas att bookmaker´n faller er i smaken!

Malena: ja en glassmaskin är ett måste i varje hem ;)