Sök recept här!

fredag 21 januari 2011

Fläskytterfilé i ugn med smak av rosé

Köttet håller på att brynas, för att sedan sättas in i ugnen!

Igår hittade jag en bit fläskytterfilé i frysen och den tillagade jag på ett nytt och väldigt gott sätt!
Eftersom jag använde stektermometer så kunde jag få köttet så där perfekt rosa.
Imorgon kommer jag visa hur jag serverade mitt kött. Jag kan avslöja så mkt som att gott blev det :)

Ingredienser:
Fläskytterfilé
1 Vitlöksklyfta, finhackad/riven
2 tsk Rosepeppar, krossad
2 tsk torkad Timjan, krossad
Flingsalt och nymalen Svartpeppar
Olivolja
1 gul lök

Gör så här
Blanda ihop ingredienserna till kryddblandningen och gnid in köttet. Bryn köttet. Lägg en klyftad gul lök oljad ugnsform/bred gryta. Placera köttet ovanpå.  Stek köttet i ugnen på 120 grader tills köttet nått en innertemperatur på 65 grader, ca 1 timma. Slå in köttet i smörpapper och låt vila minst 10 minuter innan det skärs upp

Servera exempelvis tillsammans med potatisgratäng och en god sallad!
.
.
.




Något jag inte kommer att köpa mer är färska kycklingfiléer. Jag trodde att jag skulle få smaka något riktigt gott och saftigt, men det blev precis tvärtom. Jag lagade två olika rätter med dem och det blev lika dåligt resultat båda gångerna.
Jag pratade även med en arbetskollega och hon hade samma erfarenhet, så fortsättningsvis kommer jag att köpa mina kycklingfiléer i frysdisken!

Trevlig Helg!
Kram

1 kommentar:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott och potatisgratäng till är ju helt perfekt,vi åt något liknande förra helgen