Sök recept här!

söndag 16 januari 2011

Knäckebröd toppat med flingsalt



Idag har jag bakat en ny variant på mitt favoritknäcke. Jag smaksatte det på ett nytt och enkelt sätt och om jag får säga det själv så blev det väldigt gott!

Ingredienser
25 g jäst
2,5 dl mjölk
1,5 tsk salt
1 tsk honung, flytande
3 dl dinkelmjöl
2 dl rågmjöl, grovt
0,5 dl kruskakli (alt. vetekli)

Garnering
Olivolja
flingsalt




Knäckebrödsburken är påfylld!

.
Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37°. Häll den över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt, honung och det mesta av mjölet. Knåda degen smidig ca 5 min för hand. Jäs övertäckt ca 20 min. Sätt ugnen på 250°.
2. Kavla ut halva degen i taget så tunt som möjligt till en platta, ca 40 x 40 cm. Har du ingen kruskavel, använd då en vanlig kavel och nagga brödet med en gaffel.
3. Ta ut önskade mått, själv gjorde jag hjärtan idag. Lägg dem sedan på bakpappersklädd plåt. Pensla knäckebröden lite lätt med olivolja och strö över lite flingsalt.
4. Grädda i övre delen av ugnen 6–7 min. Låt kallna på galler.
.
.
.
.
.
.
Jag och Amanda gjorde varsin påse till knäckebröden. För att vara Amandas första som hon gjort (nästan) helt själv så tycker jag att hon lyckades riktigt bra. Förhoppningsvis blev mottagarna av våra påsar glada de också ;)


Kram

8 kommentarer:

vanilla sky sa...

Vilket fint knäcke!

Remsan sa...

Jag har aldrig gjort eget knäcke. Borde verligen testa. Så fina de blev. Roligt att ge bort också. Särskilt i så fina påsar.

Bakverk och Fikastunder sa...

Så söta hjärtan, mycket roligare att äta kan jag tänka mig!

Vegohimlen sa...

mmm.ser goda ut!!

Mårtenssons kök sa...

Så himla fina de blev, ser så goda ut!

mumsfillibaba sa...

Vad fina! Min sambo tjatar på att jag ska baka knäckebröd. Det är ju så gott! Jag sparar ditt recept. Kan kanske baka hjärteformade knäckebröd till honom!:)

Cupcakesfluffan sa...

Låter så gott med flingsalt på

charlotta sa...

åh, jag älskar att baka eget knäckebröd! och dina ser otroligt fina ut! första gången jag skulle göra det gick det i och för sig åt helskotta, men andra gången blev det riktigt, riktigt gott. slår färdigköpt med hästlängder.