Sök recept här!

tisdag 25 januari 2011

Morots- och honungsbröd i långpanna


Jag var på jakt efter ett relativt snabbakat bröd och då hittade jag det här tack vare min vän Katrin. Man bakar det på 1,5 tim och för att vara ett bröd med jäst så är det snabbt!
Jag brukar alltid ta mindre mjöl än vad receptet angett, för torra bröd är det värsta jag vet.
Här nedan ser ni receptet med den mjölmängd som jag använt och då blev brödet riktigt saftigt och inte ens torrt dagen efter som hembakat annars gärna blir!
Receptkälla: underbara Clara

Ingredienser:
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3 stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla matskedar honung
7 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
Samt gärna några matskedar hela linfrön

Gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken tilll 37 grader och blanda med jästen.
Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt.
Tillsätt sedan mjölet och arbeta ihop till en kladdig deg.
Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.



Häll ut den jästa degen på bakplåtsklädd plåt. Mjöla fingrarna och tryck ut degen till en rektangel. Skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel.
Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15-20  min på 200 grader.



Nästa gång jag bakar brödet ska jag pensla med lite saltvatten de sista minuterna för att få en god och krispig skorpa.
Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar.

.
.
.Ser ni så luftigt och saftigt brödet blev. Perfekt att frysa ner och bara ta upp efter behov!




 


Har ni sett så fint mina vårlökar börjat blomma!
Värre är det med mina smaklökar som lyser med sin frånvaro. Min förkylning är på bättringsvägen, men smakerna är fortf inte tillbaka.
Det är inte riktigt samma sak att laga mat just nu.. tur att man har folk i sin närhet som kan tala om ifall det är gott eller inte.. :)

Kram

5 kommentarer:

Katrin sa...

Åh... kul att du tyckte det blev bra!!

charlotta sa...

brödet ser ju alldeles underbart ut! jag är ledig imorgon och har jäst och morötter i kylskåpet, detta ska jag lätt prova!

Mårtenssons kök sa...

Vilka härliga blommor, det finns hopp om en vår i alla fall!
Brödet ser ju inte illa ut det heller:)

Remsan sa...

Långpannebröd gillar jag. Drt är så smidigt.
Nu blev jag påmind om att jag måste köpa lite vårblommor också.

MÅ Gott sa...

Jag har inte tagit mig tid till att baka på ett tag nu, men den här veckan hopaps jag att det blir av.

Långpannebröd gillas och det här brödet verkar gott!