Sök recept här!

onsdag 26 januari 2011

Röd vinbärssorbet


Om ni liksom jag har massor av rödavinbär i frysen så kan ett alternativ va att göra lite sorbé av en del. Uppfriskande och gott den här tror jag kan göra sig riktigt bra tillsammans med vaniljglass!

Ingredienser:
2 dl vatten
2 dl strösocker
4 dl repade vinbär (ca 2 dl puré)
1 msk glykos

Gör så här:
Koka upp vatten och socker och koka tills sockret smält. Ställ sockerlagen att svalna.
Koka bären ca 5 minuter, så att de blir mosiga. Kör dem sedan i mixer till en jämn smet. Sila genom ett finmaskigt durkslag (sil) så att inga kärnor kommer med i purén. Pressa ur all puré med en sked. Blanda ned i sockerlagen och tillsätt glykosen, som kör att sorbén blir extra smidig.
När smeten har kallnat, kör den i glassmaskin tills den är fryst. Lägg över den i en burk med lock och lägg över den i frysen.

Låt sorbén tina något innan servering.
.
.
.
.





Bygga koja blir väl ingen någonsin för gammal för. Inte hemma hos oss i alla fall.
Kan det bli mycket mysigare än att ligga där inne med ficklampa och läsa en bok, eller varför inte lägga ett pussel!?!

"hostiga" kramar från


5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Kanske som en god drink med lite procent i? En varm sommardag...

Mor-Mia sa...

Låter som en mycket bra idé :)

Vegohimlen sa...

gott, jag har införskaffat glassmaskin, så det ska testas!

Angela hos Mormor Magda sa...

Hej! Jag hittade dig via CupCakesflufan!

Din sorbet ser toppen ut! Jag prövade också chokladfondant för första gången nyligen!

Nu ska jag kika mer på vad du gjort för skoj i din glassmaskin!

Jag håller på att starta upp en liten glassfabrik för glass utan tillsatser, Mormor Magdas Därproducerade Glass, så glass är mitt liv just nu kan man säga!

Anonym sa...

Låter som något perfekt svalkande en varm sommardag. Snacka om att jag börjar längta till våren! :-)