Sök recept här!

tisdag 4 januari 2011

Blåbär- och Lavendelglass

Chokladstjärnan har min chokladsprits gjort!

Det har blivit en riktig glassfabrik här hemma hos oss. Igår gjorde jag den här goda blåbär- och lavendelglassen och nu står maskinen och jobbar igen..
Blåbär och lavendel blev en god kombination med en mjuk och lite blommig smak!
Jag hittade ett så bra grundrecept på italiensk glass (källa: http://www.glassrecept.se/) och utifrån det kan man smaksätta hur man vill.

Ingredienser:
4 äggulor
100 g socker
2 dl mjölk 3%
1 dl vispgrädde
2 dl vispgrädde (till smaksättningen)
2 dl blåbär
1 tsk lavendelblommor

Gör så här:
Vispa äggulor och socker med elvisp luftigt i en rostfri kastrull.
Värm försiktigt till lite över fingervarmt under ständig vispning. Blanda mjölk och 1 dl vispgrädde och tillsätt lite i taget under vispning.
Ställ kastrullen åt sidan och låt svalna. Ställ sedan i kylen för att bli riktigt kylskåpskall.

Vispa 2 dl vispgrädde. Mosa blåbären och tillsätt smulade lavendelblommor. Blanda grädden med bären.
Blanda sedan den smaksatta grädden med den kalla äggblandningen och kör alltsammans i glassmaskinen ca 45 minuter.

.
.




Har ni sett vilka fina glöggmuggar jag fick i julklapp. Behöver jag skriva att jag blev glad. Nu behöver mina gäster inte dricka glögg ur en sockerskål eller gräddsnipa längre!
Kopparna är gjorda av Susanne som just nu lottar ut en fin mugg här på min sida, missa inte det!

Kram


6 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så bra med ett grundrecept för glass, perfekt för smaksättning.

Erika - Bakglädje sa...

Vilken läcker färg på glassen. :-)
Förstår att du blev glad för glöggmuggarna, de var jättefina!

mumsfillibaba sa...

Så fina glöggmuggar!!! Vi har också precis införskaffat oss glöggmuggar. Har druckit ut små glas, kaffemuggar och snapsglas...:)

Cupcakesfluffan sa...

Så gott det låter med blåbär och lavendelglass, här också en glassmaskin här hemma som används flitigt

Sanne Erlandsson sa...

Vilken rolig kombination med lavendel och blåbär. Har massor av torkade lavendelblomor från sommaren. Får nog ta o testa dessa i glass, låter väldigt spännande!

Emma sa...

Oh, jag riktigt känner smaken. Måste testa.
//Emma