Sök recept här!

lördag 8 januari 2011

Enkel och god kräftsoppa


Den här soppan passar perfekt som förrätt eller som en enklare måltid. Ett säkert kort om man vill ha en god och snabblagad soppa. Den brukar bli väldigt uppskattad!
Receptkälla:Guldkorn

Ingredienser:
4 morötter
2 msk smör
2 msk mjöl
9 dl vatten
3 fiskbuljongtärningar
200 g kräftost (ask)
2 dl creme fraiche
1 knippe hackad dill
1 burk kräftstjärtar

Gör så här:
Finstrimla morötterna och fräs dem i smör ca 5 minuter. Strö över mjölet och låt puttra ca 5 minuter. Tillsätt vatten och buljongtärningar och låt koka upp. Tillsätt creme fraice och kräftost och låt koka upp igen. Smaksätt med dillen och lägg i kräftstjärtarna. Ta bort soppan från värmen då kräftstjärtarna blir sega vid kokning.

Servera soppan tillsmammans med ett gott vitlöksbröd!





Amanda på julaftons morgon, förväntningarna är höga!


I år hände något märkligt när jag skulle städa bort julen hemma hos oss. Jag visste med mig att jag tagit ur alla kulor och dekorationer från vår gran. Alla röda kulor hade jag lagt på bordet, men nästa gång jag gick in i rummet så satt de röda kulorna i granen igen!
Flickan på bilden kan ha något med historian att göra..

Kram

6 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Tack!
Ha en fortsatt fin helg,
Kram, Anki o Håkan

Anonym sa...

Vilken mysig liten tjej du har :-)

Malena o Annie sa...

Denna soppa ligger redan på veckans schema =) mums mums mums

mumsfillibaba sa...

Någon som inte ville att julen skulle ta slut!:)

Remsan sa...

Låter som en enkel och god soppa.
Gullunge. Min son blev ledsen när vi skulle ta ut granen. Han tyckte det var synd när vi nyss gjort den så fin.

vanilla sky sa...

Haha vilken finurlig lite tjej!

Kräftsoppan låter jättegod:)