Sök recept här!

torsdag 25 november 2010

Oxfilé med rödvinssås och varm kantarell- och ostsallad


Millan och Maria

Det härliga med bloggvärlden är att man har kontakt med människor över hela landet. Något jag inte visste när jag bjöd in dagens gäst var att hon finns i samma stad som jag, så det blev en glad överraskning!
Se nedan presentation av Maria som är en av tjejerna som driver den mycket läsvärda bloggen Salt och Peppar.

1. Kort om mig själv
Jag är 32 år och bor i Borås tillsammans med man och vår 1,5 åriga dotter och har matlagning och bakning som stort intresse. Är även intresserad av fotografering så varför inte kombinera två stora intressen i en matblogg?

2. På vår blogg hittar du..
Hittar du en härlig mix av vardagsmat till festmat och hela buffér till bakat i alla dess former och numera även lite barnmat. En del produktnyheter och restaurangtips såväl i Sverige som utomlands finns även.

3. Jag började blogga för att..
Jag älskar att skriva om mat och hade börjat publicera en del recept i min tidigare fotoblogg när jag fick förfrågan om jag inte ville vara med och matblogga tillsammans med mina kära vän Millan på Salt & Peppar. 5 minuter senare var det första inlägget publicerat och sedan har det rullat på.

4. Matlagning är som roligast när..
... som alltid när man har gott om tid och kan experimentera och det inte är hela världen om det skulle gå åt skogen. Utan experiment så kommer man ju inte fram till det där ultimata receptet...

5. Inspiration till matlagning hittar jag..
I olika mattidning, såväl svenska som amerikanska, surfar även en del på diverse matbloggar, med fokus på USA för att hitta lite annorlunda saker som vi inte alltid gör här hemma. En anledning till varför jag testade att göra Cake Pops redan sommaren 2008 (http://www.saltpeppar.se/blog/?p=1589) som numera blivit riktigt populära här hemma i Sverige också.

6. I mitt kylskåp finns alltid..
Parmesanost, smör, ägg, mjölk och en faslig massa annat.

7. Min hälsning till Mor-Mia
Gästbloggningen var en riktigt god idé och roligt att få chans att lära känna lite andra matbloggare i samma veva!
.
.
.



























.
Till 4 personer

Ingredienser:
4 skivor oxfilé eller rostas à 150 gr
1 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar

Sås:
2 msk socker
2 dl rött vin
2 msk kalvfond
2 dl vatten
1 krm nymalen svartpeppar
1 tsk Maizena majsstärkelse
1 tsk smör

Rösti:
750 gr potatis
0,5 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
1 msk smör

Svampsallad:
1 stort syrligt äpple
1 rödlök
300 gr kantareller
2 msk smör
100 gr Allerum XO eller västerbottenost
1 påse babyspenat (80 gr)
2 krm salt
1 krm nymalen svartpeppar

Gör så här:
1. Rösti: Skala och riv potatisen. Bland med salt och peppar.
2. Hetta upp smör i en stekpanna, stek 8 rösti, ca 3 min på varje sida.
3. Lägg över röstin på en plått med bakplåtspapper. Hit går att förbereda! Värm strax före servering i 200 gr, ca 5 min.
4. Sås: Smält sockret i en kastrull tills det blir ljusgult.
5. Tillsätt vin, fond, vatten och peppar. Låt koka ihop tills ca 2 dl återstår. Hit går att förbereda!
6. Svampsallad: Kärna ur och skiva äpplet. Skala och klyfta löken.
Ansa och sköj kantarellerna, stek dem tills all vätska försvunnit. Tillsätt smör och stek ytterligare ca 3 min.
7. Blanda ner lök och äpple. Stek ca 3 min under omrörning. Ställ åt sidan medan du steker köttet.
8. Köttet: Salta och peppar köttet. Stek det i smör, ca 3 min på varje sida. Lägg köttet att vila.
9. Såsen: Red av med majsstärkelse utrört i vatten. Koka upp. (Jag använde maizena redning som bara är att hålla direkt ner i den kokande såsen. Bra mycket smidigare tycker jag! Det går dock åt mer än 1 tsk!) Blanda ner smöret.
10. Svampsallad: Vänd ner spenaten och till sist osten. Salta och peppra.
11. Servera genast!

Källa: Orignalreceptet var infört i Allt om Mat nr 16, 2007, men denna version är något modifierad av mig.

Marias kommentar:
Orkar du inte göra egen rösti så finns det färdiga att köpa i frysdisken som bara är att värma, eller så kör du på något annat potatistillbehör.
Salladen blev en riktig hit och smakerna gifte sig verkligen med varandra. En lyckad kombination som jag helt klart kommer göra igen.
För instruktion med fler bilder så finns de här: http://www.saltpeppar.se/blog/?p=1005




Temagänget!













.
.
.
.
Imorgon är det dags för en ny tema-middag. Denna gång hemma hos Lisa och vad hennes tema är får ni se inom kort. Min uppgift är att ta med en efterrätt - så här ska bakas.

Våra tidigare teman har varit:
"Indisk afton"
"Nu bär det av till skogen"

Kram

1 kommentar:

HSB Bospar sa...

Baka ditt goda boende - vinn ett års bosparande i HSB!

Du missar väl inte HSBs stora pepparkakshustävling? Baka ditt goda boende och vinn juryns specialpris - ett års bosparande i HSB. Ta en bild på ditt pepparkakshus och mejla in till oss senast den 19 december. Vinnaren utses av HSBs jury den 22 december.

Vilket hus tycker du ska vinna?
Alla som vill får dessutom vara med och rösta fram sin personliga favorit bland de inskickade bidragen. Det bidrag som får flest röster vinner en fri övernattning för två på valfritt Choice hotell.
Bidragen publiceras på kampanjsajten fram till den 19 december, du kan rösta fram till den 22 december.

Om du bloggar om ditt tävlingsbidrag, mejla oss gärna länken så publicerar vi ditt blogginlägg på hsb.se. Där hittar du också recept, mallar och inspirationsfilm.

Till tävlingen