Sök recept här!

onsdag 24 november 2010

Lax i ugn, blomkålspuré och gräslökssås




























Idag har jag lagat till en riktigt god och nyttig middag. När jag väl lagar fisk så vill jag gärna använda mig av färsk sådan. Det är värt varenda krona!
Blomkålspuré var ett gott och bra alternativ till potatismos om man vill äta mindre av kolhydraterna vill säga!
Receptet på såsen är hämtat från Allt om mat

Ingredienser: ca 4 portioner
Lax (gärna färsk)
vitlök, finhackad
pressad citron
flingsalt

Sås:
2 schalottenlökar, finhackade
1 msk olja
1,5 dl vitt vin
1 fiskbuljong
3 dl vispgrädde
1 msk pressad citron
75 g smör
3/4 dl gräslök
½ dl creme fraiche
ev. lite salt och peppar

Blomkålspuré:
1 blomkålshuvud
2 msk smör
1 msk creme fraiche
salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smöra en form och lägg i laxen. Krydda den med flingsalt, pressad citron och hackad vitlök. Sätt in i ugnen ca 20 minuter.

Finhacka schalottenlöken och fräs den i olja ca 2 minuter. Tillsätt vin, buljong, och grädde. Låt koka under lock ca 20 minuter tills ca 2 dl vätska återstår. Sila såsen genom en finmaskig sil. Häll tillbaka såsen i en ren kastrull. Blanda ner citronsaft och klicka i smöret och låt det smälta under vispning. Tillsätt creme fraiche och hackad gräslök. Smaka ev. av med lite salt och peppar.

Dela blomkålen i mindre bitar och lägg i en kastrull. Häll i vatten så det täcker och salta lite lätt. Koka blomkålen mjuk och häll av vattnet. Mixa blomkålen slät med en mixerstav och tillsätt creme fraiche, smör och avlsuta med att smaka av med salt och peppar.


.
.
.





















.
.

Igår var jag som sagt och besökte Thomas som jobbar halvtid som smed. Det är helt otroligt att man kan göra sådana konstverk genom att värma järn i eld och sedan hamra och slå på det!
Thomas visade lite snabbt hur man kan smida en krok med tillhörande spik, vilken jag även fick med mig hem.
Varje helg fram till jul kommer Thomas att ha en hel del av sina alster till försäljning på Hofsnäs utanför Borås. I övrigt så smider han mycket på beställning och efter kundens önskemål!

Om ett tag kommer ni att få se mer av Thomas här på bloggen, men tills dess gå gärna in på hans hemsida för mer inspiration!
Själv är jag riktigt lockad av att anmäla mig till en av hans smideskurser. En heldag med smide låter väl inte helt fel. Kanske något att önska sig i julklapp :)
.
Kram

3 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Håller med! Köper nästan endast färsk fisk nu. Mycket godare och saftigare.

Malena o Annie sa...

Hej vännen!! Fisk så gott!! Ser fram emot mer smed besök! Kramiz

Remsan sa...

Håller absolut med. Färsk fisk är värd varenda spänn! Den fisk jag köper från fiskbien (utöver det jag handlar i den färska fiskdisken)är färskfryst och det är också stor skillnad jämfört med annan fryst fisk. Detta lät jättegott!