Sök recept här!

måndag 22 november 2010

LCHF köttfärsform med massa gott!



























Igår lagade jag till den här goda och nyttiga formen av det som fanns hemma. Den blev lite lasagne inspirerad, fast utan ostsås. Istället för riktiga lasangeplattor använde jag zucchini remsor.

Ingredienser:
2 zucchini
500g nötfärs
ca 8 champinjoner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
knappt 1 dl vispgrädde
parmesanost
Knorrs örtkrydda
Salt, peppar
smör till stekning

Gör så här:
Skär remsor av zucchinin med hjälp av en potatis skalare, osthyvel går säkert också bra. Lägg remsorna på hushållspapper och strö lite salt på dem (detta för att dra ur vätskan).
Hacka löken och skär svampen i mindre bitar och stek alltsammans i smör i en stekpanna. Krydda med knorrs örtkrydda och salt och peppar.
Smöra en form och lägg över svamp- och lökblandningen. Torka av zucchini och smörstek dem lätt. Lägg ett lager ovanpå svamp och lökblandningen i formen och lägg de andra åt sidan.
Stek köttfärsen och krydda med örtkrydda, salt och peppar. Häll på en skvätt vispgrädde det sista och låt den koka ihop med färsen.















.
Lägg den stekta köttfärsen ovanpå zucchiniremsorna och lägg på ytterliggare ett lager zucchiniremsor.
Avsluta med att riv lite färsk parmesan och strö över.
Grädda i ca 20 minuter i 225 grader.

Servera tillsammans med en god grönsallad!

.
.
.
.


















.



För er som är lite nyfikna på vem jag är och inte bor i Borås finns en intervju med mig att läsa  här och där berättar jag bland annat  varför jag startade min blogg. Det är också förklaringen till varför jag bakade pepparkakor redan i oktober.. ;)
.
.











.


Idag vill jag även passa på att gratta en av mina närmsta, nämligen underbara Jenny som fyller år. Hon är värd allt gott, för finare människa är svårt att hitta!!!
.
Kram

5 kommentarer:

Jenny sa...

Tack älskade du! Puss

Mårtenssons kök sa...

Så kul att läsa lite om dej och ditt liv runt blogg och matlagningen. Underbart foto på dej och dottern.

Lotta sa...

Den gratängen var mumsig! Jag körde lite cheddarost ovanpå köttfärsen, och sen lite till längst upp. Det blev bra!

Mor-Mia sa...

Tack för tipset Lotta!
Cheddar måste jag testa nästa gång!

Martina sa...

Hej!
Testade denna lasagnen och den var otroligt god! Toppen med din blogg och just kategorin LCHF är välbesökt just nu! :) Tack för alla dina recept!
//Martina