Sök recept här!

onsdag 3 november 2010

Lingonkaka från norr


.
Idag har jag och Amanda bakat lingonrutor för första gången. Receptet har jag fått av min kollega Kicki. Gott var det och många kakor blev det!
.
Deg:
9 dl vetemjöl
3 dl strösocker
6 tsl bakpulver
300 g rumsvarmt smör
.
Fyllning:
1 korv lingonsylt, 750
.
Topping:
3 dl havregryn
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
.
Gör så här:
Blanda alla ingredienser till degen i en bunke. Jag vispade först med elvisp och sedan jobbade jag med händerna det sista.
Häll ut den smuliga degen på en bakplåtsklädd plåt med höga kanter och tryck till så att det blir slät.
Bred ut lingonsylten över så att den täcker degen.
Smält smöret till toppingen och blanda med övriga ingredienser. Klicka ut toppingen så att den täcker. Grädda ca 20 minuter i 200 grader.










.
Ni glömmer väl inte att vara med och tävla i min ost och kex tävling, klicka här för att komma dit. Om det är någon som är nyfiken på de andra bidragen så kan ni gå in här. Det kommer nog bli en hård match det här!
.
Imorgon kommer det hända något roligt här på bloggen, man kan säga att jag får besök :)

.
Kram

4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Spännande med besök...

jenny sa...

Du vinner lätt!!!! Puss

Cupcakesfluffan sa...

Låter himla gott

Betty sa...

Hej Mia.
Vilken massa goda recept. Har lite idétorka nu så din blogg kom verkligen väl till pass.
Tack för din tanke den värmde gott.
Hoppas allt är bra med er o om jag ska gå efter bilderna så ser det verkligen så ut.

Massor av kramar till er. Betty