Sök recept här!

lördag 6 november 2010

Ost- och skinkpaj


.
Idag har jag lagat en underbar ost- och skinkpaj. Jag gjorde en egen variant som blev riktigt saftig och god!
Paj tycker jag är perfekt att ha som matlåda eller frysa ner och ta upp vid annat tillfälle.
.
Pajdeg:
1,5 dl dinkelmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
125 g smör
3 msk vatten
.
Blanda i en matberedare och tryck ut i en pajform. Min var 30 cm diameter. Nagga med en gaffel och förgrädda i 7 minuter i 200 grader.
.
Fyllning:
1 pkt strimlad skinka
1 liten gul lök
2 dl västerbottenost
1 dl riven parmesanost
5 ägg
5 dl vispgrädde
salt och peppar

Gör så här:
Hacka och smörstek löken lite lätt. Hacka skinkan fint. Blanda skinka, lök, västerbottenost och parmesanost i en bunke och häll i det förgräddade pajskalet.
Vispa ihop ägg och grädde, krydda med salt och peppar, smaka av så att det blir lagom.
Häll över äggblandningen i formen och ställ in i ugnen ca 20 minuter.
.
Låt pajen stå till sig en stund och servera den tillsammans med en god sallad!




Idag har jag och min lilla hjälpreda dragit tre lyckliga vinnare i min kextävling. Vi använde en liten gryta till lotterna, skulle tro att jag har haft den när jag var liten.
.
Ovan ser ni de tre vinnarna och Stort Grattis säger vi till er. Maila mig era adresser (min mailadress hittar ni i högerspalten) så kommer två paket kex ur serien Utvalda på posten!

Om ni vill ha inspiration till vad ni kan ha för tillbehör till kexen så gå in här.
.
Kram

4 kommentarer:

Margot sa...

Så kul att jag blev en av vinnarna, ska bli trevligt att fixa till något gott med kexen!
Stort grattis till de andra vinnarna!
Pajen verkar vara supergod, ska testa den vid tillfälle!
Ha en trevlig helg!
Margot

Erika - Bakglädje sa...

Ost- och skinkpaj är jättegott. Det måste jag skriva upp på vår matlista snart.

Malena o Annie sa...

Ååå paj!! Idag har vi haft rödspetta filé hör hemma så smaskigt!! Många varma kramar. Imorgon blir de prov sen har jag kanske tid att uppdatera bloggen :)

Jimmie sa...

Paj är min absoluta favoriträtt.
Trevlig blogg att läsa.
Mvh Jimmie