Sök recept här!

måndag 1 november 2010

Kycklingklubbor i stark sås med smörstekta päron


.
Inspiration till kvällens middag hittade jag i Arlas nya kokbok. Då jag hade kycklingklubbor istället för kycklingfileér så tog min rätt lite längre tid, men annars tycker jag att den blev riktigt bra!
.
4 Kycklingklubbor
smör
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor
2 dl crème fraiche
½ hönsbuljongtärning
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk sambal oelek
2 päron
1 dl rostade, grovhackade valnötter
½ dl grovhackad mynta

Gör så här:
Låt kycklingklubborna smörstekaa länge (ca 50 minuter) på medelvärme, krydda med salt och peppar. Skala och hacka vitlöken. Blanda crème fraiche, buljongtärning, vitlök, ingefära och sambal oelek i en gryta. Lägg i de färdigstekta kycklingklubborna. Låt koka under lock ca 5 min. Dela päronen i klyftor och ta bort kärnorna. Stek klyftorna i smör i en stekpanna. Lägg ner dem i grytan och strö över valnötter och mynta. Servera med kokt ris.



.
Ojoj redan november. Det känns nu som evigheter sedan jag fotade det här lilla handduks paketet på stranden. Snart är det dags att börja planera inför julkalender till Amanda. I år tänkte jag att hon skulle få en paketkalender för första gången!.
Kram

2 kommentarer:

lojocas sa...

Så mycket gott! Tur man redan har maten i ugen annars hade jag nog fått springa till affären och köpa ingredienser till någon av dina goda rätter :) Nu kan jag vänta till en annan dag.

Kramar

Remsan sa...

Låter väldigt gott. Helt i min smak.
Visst blir man chockad över hur fort tiden går när man tittar tillbaka på kort. Jag har en härlig sommarbild som skrivbordsunderlägg på datorn på jobbet. Värmer inombords i höstrusket iaf :-)