Sök recept här!

tisdag 23 november 2010

Ananaspaj




























Tro det eller ej, men jag har aldrig bakat någon ananaspaj. Däremot så har jag ätit det flera gånger och det är ju såå gott!
Min kompis Jenny däremot bakar det lite då och då och senast idag. Mmm vad god den var!

Pajdeg:
150 g smält smör
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Fyllning:
1 ägg
1 stor burk krossad ananas
2 dl creme fraiche
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Lägg alla ingredienser till pajdegen i en matberedare och kör ihop till en deg och tryck ut den i en pajform. Låt ananasen rinna av och blanda ihop allt till fyllningen och häll sedan i pajskalet.
Grädda mitt i ugnen 30-35 minuter i 150 grader.

Servera tillsammans med vaniljglass!
.
.
.
.












.
.
I somras köpte jag den här lite rostiga brickan på loppis. Min tanke var att göra den till ett brickbord att ha vid sidan om min soffa. Idag äntligen har jag tagit tag i att beställa bordsben av en riktig smed, men mer om det imorgon!

Kram

6 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Älskar ananaspaj!!!

Mårtenssons kök sa...

Vi har minsann varken bakat eller ätit ananaspaj någon gång. Får kanske ta och ändra på det..

Erika - Bakglädje sa...

Jag har gjort ananaspaj flera gånger, men nu var det länge sen. Det är gott!

Jossan sa...

En riktig favvis i vårt hem!

bakmammorna sa...

Ooo en av mina favoriter som jag inte gjort på evigheter! Å så gott!

Remsan sa...

Ananaspaj är så gott! Jag har testat att göra även på färsk och det gick bra det med. Mums!