Sök recept här!

lördag 13 november 2010

Espressosnittar



























Alla varianter på kolasnittar tillhör mina favoriter. Idag provade jag espressopulver som smaksättare och det blev riktigt gott. Själv dricker jag inte kaffe, men jag gillar kaffesmaken i kakor och glass.

Ingredienser:
100g smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ msk espressokaffepulver
1 msk espressokaffe
.
Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Vispa smör, socker och sirap vitt och poröst med elvisp, använd visparna.
Sikta mjöl, vaniljsocker, bakpulver och alla kryddorna i degen, tillsätt vatten och vispa med låg hastighet tills det blir en smulig deg. Tryck ihop degen med händerna I bunken.
Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i 3 delar och rulla ut till längder som är lika långa som plåten är bred. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Jag strödde även lite extra espressopulver på dem. Både för smaken och för syns skull.
Baka mitt i ugnen 15-20 minuter.
Ta ut plåten och låt kakorna svalna lite innan varje längd delas i sneda bitar.
.
.
.














Idag har jag gjort ett försök att göra egna chokladpraliner. Jag tänkte ha det som farsdagpresent.
Jag har dock inga riktiga pralinformar utan försökte göra dem i ikeas silikon isformar. Problemet är nu bara att jag inte får ut dem hela. Jag har haft dem i frysen för att de ska bli riktigt hårda, men det hjälper inte.
Ska nog göra ett nytt försök och olja formarna först.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande, så får ni gärna dela med er!

Kram

3 kommentarer:

Kaksmulan sa...

Vad gott det lät det måste jag nog testa någon dag. Tyvärr så har jag inte testat att göra chokladpraliner i silikonformar men jag tror lite olja gör susen. Lycka till!

Remsan sa...

Jag kämpade förra året med samma sak. Det slutade med att jag fick doppa dem i ännu mer choklad så de skulle se jämnare ut. Jag som trodde ikeas silikonformar skulle vara bättre än pralinformar... :-)

Erika - Bakglädje sa...

Vad bra att jag läste här innan jag satte igång att göra egna praliner. Jag trodde också ikeas silikonformar skulle funka till praliner och köpte på mig några stycken. Då ska jag nog inte testa det.