Sök recept här!

fredag 19 november 2010

Chokladmousse med kaffesmak och baileysripple

 



Den här enkla efterrätten är perfekt när man vill ha något gott efter maten som inte ska vara för sött. Hoppar man över baileysripplen så blir den även LCHF, men om man liksom jag gärna vill ha lite sötma så ha den gärna med!

Ingredienser:
Beräknat för 6 portioner
½ dl kallt espressokaffe
100 g mörk choklad
1 äggula
3 dl vispgrädde
Baileysripple:
50 g vit choklad
1 msk Baileys
2 msk vispgrädde
1 tsk mald espressokaffe
Gör så här:
Börja med Baileysrippeln: Koka upp Baileys, vispgrädde och espressopulver i en kastrull. Ta bort kastrullen från värmen och bryt ner den vita chokladen och låt den smälta. Ställ åt sidan att kallna.
  
Moussen: Häll det varma kaffet i en kastrull. Bryt i chokladen i småbitar och låt den smälta i kaffet på svag värme.
När chokladen är helt smält, dra åt sidan och blanda i äggulan.
Vispa grädden fluffigt lös. Vispar man för hårt blir moussen grynig. Rör ner 1/3 av grädden med chokladblandningen och blanda försiktigt. Vänd sedan ner resten av grädden i chokladblandningen. 
Vänd ner Baileysrippeln, men vispa inte. Häll upp i portionsskålar, täck över med plast och ställ in i kylskåp minst 3 timmar.
.
Jag garnerade med mina kraschade chokladpraliner som innehöll just Baileysrippeln, men hackad mörkchoklad går lika bra!
.
.
.
.
 





















.
Just nu kan man anmäla sig till Miss Marys advents utskick och samtidigt vara med i deras tävling. Man kan vinna fina underkläder, perfekt nu i julklappstider!
Advents utskicket som kommer att skickas ut varje advent innehåller varsitt julinspirerande recept från Mor-Mia´s. Här ovan får ni ett smakprov!
.
Trevlig helg önskar jag er alla!
.
Kram


5 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh nu önskar jag mig ännu mer ett mjölkfritt Baileysalternativ.. Låter underbart gott!

MATBLOGGEN sa...

Så god efterrätt!
Och fin bild. :-)

Fortsatt trevlig Lördag

/ Jenny

http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg

Charlottes matblogg sa...

Det ser fantastiskt gott ut! =)

Mårtenssons kök sa...

Ojojoj, Baileys mmmm, kan bara bli gott med dessa ingredienserna.

Helena sa...

Kul med utskicket! Och Baileys-rippel, ge mig NUU! :-)