Sök recept här!

torsdag 4 november 2010

Het Mangokyckling


.
När jag startade min blogg hade jag en gästbloggare varje fredag. Nu tänkte jag göra en liten repris av det, fast denna gång med andra matbloggare.
Temat är fredagsfavoriter. Ett antal torsdagar framöver så kommer mina kära "kollegor" tipsa om deras fredagsfavoriter, så låt er inspireras!
Först ut är Emmy, som driver den mysiga bloggen Remsans Bistro.
För att vi ska få lära känna Emmy lite bättre har hon fått svara på några frågor.

1. Jag är 36 år och bor i ett litet vitt hus i Kalmar tillsammans med min man och våra 2 barn (2 och 5 år). Jag arbetar som sjuksköterska och på fritiden experimentera jag i köket eller tränar.



2. På min blogg hittar du all sorts mat; roliga vardagsrätter, festbufféer, desserter, bröd samt en och annan drink.

3. Jag började blogga för att jag ville dela med mig av mitt största intresse och visa hur god lättlagad mat kan vara utan halvfabrikat.


4. Matlagning är som roligast när jag har gott om tid innan gästerna anländer och kan fixa en buffé med många olika små rätter.



5. Inspiration till matlagning hittar jag överallt! Vi andras middagsbord, i kollegornas matlådor, andra bloggar, i tidningar, på TV, i radio, i reklamblad...



6. I mitt kylskåp finns alltid alldeles för mycket. Jag handlar alltid hem saker "om uti fall att"... Men citrusfrukter är alltid återkommande, i desserter, i mat och i drinkar.


7. Tack för att jag får vara gästbloggare hos dig. Sedan jag första gången kikade in på Mor-Mias/din underbara blogg, så har jag fortsatt komma tillbaka regelbundet. Jag gillar den varma känslan på hennes/din blogg och all god mat förstås! Kram.



.
Het mangokyckling, 4 pers.
600 g benfri kyckling i mindre bitar
1 msk kycklingfond
1 msk kinesisk soya
1 dl vatten
2 dl crème fraiche
1 röd chili, strimlad el. finhackad (alt. sambal oelek)
1-2 paprikor
1 purjolök el. 1 knippe salladslök, strimlad
1 mango, skalad & tärnad

Gör så här:
Bryn kycklingen runt om i en panna eller gryta. Tillsätt fond, soya och vatten och låt koka i 15 minuter. Tillsätt crème fraiche, chili, paprika samt lök och låt koka ytterligare någon minut. Jag vill fortfarande ha lite krispighet kvar i paprikan och löken. Vänd till sist ned mangotärningarna. Servera grytan tillsammans med ris eller annat matgryn samt en grönsallad.


Idag har vi haft besök av våra góa vänner från Kina som Amanda säger, fast hon menar förstås Kinna. Väldigt lika, fast ändå så olika..

Det var två glada, men väldigt svettiga barn som vinkade adjö till varandra. Som mamma blir man alldeles varm i hjärtat av att se sitt barn ha så roligt ihop med en kompis!

Kram


9 kommentarer:

Katrin sa...

Ja tack för idag vännen! Underbart att se hur kul de har!

Erika - Bakglädje sa...

Vilken rolig idé! Jag följer Emmys blogg och tycker den är jättefin.
Trevlig helg!

Remsan sa...

Ska bli roligt att se vilka de andra kommer att vara och få tips om bra mat till fredagsmyset! Tack för att jag fick vara med! Jätterolig idé. Kram och trevlig helg.

Mamma Mimmi sa...

Vilken trevlig idé med gästbloggare - ny inspiration på både blogg- och matlagningsfronten är alltid väldigt välkommet. ...och så underbart härliga Remsan till på köpet! Vill du ha ett litet gästbloggeri på temat klimatsnart/säsongsbaserat framöver så är jag alltid skrivsugen ;-)

Ha en fin helg! Kram Mimmi

Anna sa...

Vilken rolig idé! Klickade mig hit från Remsan och vilken underbar sida du har!!! Hit kommer gärna igen för inspiration! /Anna

Fru Matglad sa...

Kan bara hålla med! Vilken bra idé!
Remsan...kan du komma t mig nu då??? =)

Lisa sa...

Älskar mat/bloggar men tycker de flesta mest bakar. Jag vill läsa om både och ju. Din blogg verkar passa mej utmärkt. :) Jag kommer garanterat tillbaka! :)

mumsfillibaba sa...

Låter supersmaskigt och helt i min smak!! Kul grej med gästbloggare!

Erka Perka sa...

Verkligen kul idé med gästbloggare! Snyggt foto på Remsan btw:-)