Sök recept här!

tisdag 30 november 2010

Hasselnötstårta




























Idag kommer receptet på efterrätten som jag bjöd mina vänner på. En enkel tårta som bara smälter i munnen och den kan bakas dagen innnan om man vill. Vänta dock med att vispa och lägga på grädden till serveringsdagen.

Tårtbotten:
1 hg hasselnötskärnor
1½ dl strösocker
4 äggvitor

Kräm:
4 äggulor
50 g smör
½ dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
2 dl vispgrädde
flagad mörk choklad

Gör så här:
Mal nötterna (jag körde dem i mixern) och blanda med socker. Vispa äggvitorna till hårt skum och spara de 4 äggulorna till krämen. Rör ner nötblandningen i äggvitorna och bred ut smeten i en rund springform. Kläm gärna fast ett bakplåtspapper i botten och smörj den väl. Grädda i 200 grader ca 15-20 minuter. Låt kakan kallna och stjälp upp den på ett fat.
Blanda alla ingredienserna till krämen, utom vaniljsocker, i en kastrull. Sjud den under vispning tills den tjocknar. Vispa den sedan kall i vattenbad och smaksätt med vaniljsocker.
Bred ut krämen över kakan, lägg på vispad grädde och toppa med flagad choklad.

.
.
.
.




















.
.
Imorgon börjar nedräkningen inför julafton och första paketet i Amandas kalender ska öppnas.
Visst har nissarna gjort ett bra jobb.. :)
.
Kram


4 kommentarer:

Remsan sa...

Jisses, vilken adventskalender du, förlåt nissarna, gjort! Så spännande...

vanilla sky sa...

Mums! Alla dessa sötsaker jag har lust att prova... Blir en extra runda till gymmet i morgon ;)

sockerrus sa...

sv: Vilket bra tips! Låter jättegott, Tack! :-) Det måste jag testa.

Helena S sa...

Vilken smarrig tårta! Och den där affären Bettys låter ju jättebra, den får jag kolla in när jag ska till Borås nästa gång, min kompis bor där. :-)