Sök recept här!

tisdag 30 november 2010

Hasselnötstårta




























Idag kommer receptet på efterrätten som jag bjöd mina vänner på. En enkel tårta som bara smälter i munnen och den kan bakas dagen innnan om man vill. Vänta dock med att vispa och lägga på grädden till serveringsdagen.

Tårtbotten:
1 hg hasselnötskärnor
1½ dl strösocker
4 äggvitor

Kräm:
4 äggulor
50 g smör
½ dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
2 dl vispgrädde
flagad mörk choklad

Gör så här:
Mal nötterna (jag körde dem i mixern) och blanda med socker. Vispa äggvitorna till hårt skum och spara de 4 äggulorna till krämen. Rör ner nötblandningen i äggvitorna och bred ut smeten i en rund springform. Kläm gärna fast ett bakplåtspapper i botten och smörj den väl. Grädda i 200 grader ca 15-20 minuter. Låt kakan kallna och stjälp upp den på ett fat.
Blanda alla ingredienserna till krämen, utom vaniljsocker, i en kastrull. Sjud den under vispning tills den tjocknar. Vispa den sedan kall i vattenbad och smaksätt med vaniljsocker.
Bred ut krämen över kakan, lägg på vispad grädde och toppa med flagad choklad.

.
.
.
.




















.
.
Imorgon börjar nedräkningen inför julafton och första paketet i Amandas kalender ska öppnas.
Visst har nissarna gjort ett bra jobb.. :)
.
Kram


4 kommentarer:

Remsan sa...

Jisses, vilken adventskalender du, förlåt nissarna, gjort! Så spännande...

vanilla sky sa...

Mums! Alla dessa sötsaker jag har lust att prova... Blir en extra runda till gymmet i morgon ;)

Anonym sa...

sv: Vilket bra tips! Låter jättegott, Tack! :-) Det måste jag testa.

Helena sa...

Vilken smarrig tårta! Och den där affären Bettys låter ju jättebra, den får jag kolla in när jag ska till Borås nästa gång, min kompis bor där. :-)