Sök recept här!

onsdag 4 januari 2012

Vaniljfylld sockerkaka med äppeltopping


Idag har jag bakat den här kakan. Den är lika god nybakad som dagen efter och sådana kakor gillar jag.
Vill man inte toppa den med äpplen så är färska jordgubbar minst lika gott!

Ingredienser:

3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande

Vaniljfyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Äppeltopping:
2 röda äpplen
kanel
strösocker
smör till stekning

Florsocker

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet.
Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka
häftigt ca 3 min. Rör hela tiden då det lått bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna. Lägg ihop kakan.
5. Klyfta äpplena och behåll skalet. Stek klyftorna i smör och strö över lite socker och kanel.
6. Lägg på äpplena på kakan och pudra florsocker runt om .
florsocker.


Servera kakan som den är eller med lite extra vaniljsås!








Innan jul så var vi ett gäng på jobbet som bakade ett pepparkakshus. Här ovan ser ni resultatet. Till nästa år har vi fått med oss en hel del erfarenhet så då ska det bli ännu bättre!

Kram

2 kommentarer:

Lilitha sa...

Vilken härlig matblogg du har. Många fina recept.

Kram Lilitha

Emma sa...

Det där såg gott ut!