Sök recept här!

onsdag 18 januari 2012

Äppelpaj med citron och kardemumma


Idag har jag bakat den här annorlunda äppelpajen till jobbets kursdeltagare. Jag tyckte att receptet lät spännande så jag var tvungen att prova. Resultatet blev en god och saftig paj!


Pajdeg:

150 gsmör, kallt tärnat
1 dlströsocker
3 dlvetemjöl, (180 g)
1 tskbakpulver

Fyllning 1:

5 stäpplen, röda
2 mskströsocker
1,5 tskkardemumma, stött
2 msksmör

Fyllning 2:

2 stägg
2 dlcrème fraiche
0,5 dlströsocker
1 tskvaniljsocker
1 tskcitronskal, finrivet
2 mskcitron, pressad


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°. Jobba snabbt ihop smör, socker, mjöl och bakpulver till pajdegen, gärna med maskin.
2. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Ställ kallt ca 30 min eller i frysen i 10 min.
3. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen 10-15 min, tills det fått lite färg.
4. Fyllning 1: Kärna ur och skär äpplena i 1/2 cm tjocka klyftor. Blanda klyftorna med socker och kardemumma. Mjukstek dem i smör i het stekpanna 5 min under omrörning. Ställ åt sidan för att svalna.
5. Fyllning 2: Vispa ihop ägg, crème fraiche, socker, vaniljsocker, citronskal och citronsaft.
6. Täck pajbottnen med äpple. Häll fyllning 2 över. Grädda mitt i ugnen 25-30 min, tills pajen fått lite färg och fyllningen stannat. 

Servera pajen med grädde, glass eller vaniljsås







Förra torsdagen körde vi igång med våra torsdagsluncher på jobbet igen. Först ut var Magnus och han bjöd på en god pastasås, pasta och sallad. Imorgon är det Malins tur. Lika mysigt varje gång!

Kram



1 kommentar:

mumsfillibaba sa...

Vilka härliga smak-kombinationer!