Sök recept här!

fredag 6 januari 2012

Nybakt bröd och lunch i solen!


Igår kväll rörde jag ihop en bröddeg som sedan har fått jäsa över natten. Jag hittade ingen bakbunke så en stor gryta fick stå till tjänst.


Jag har delat med mig av brödreceptet förut, men det är så gott och enkelt att det tåls att upprepas!


Ingredienser (ca 12 bröd):
25 g jäst
4 dl vatten (kallt)
1 dl mjölk
1 msk honung
1,5 tsk flingsalt
9,5 dl vetemjöl special
1 dl grovt rågmjöl (grahamsmjöl går också bra)

GÖR SÅ HÄR:

Kväll: Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vatten och mjölk när jästen är upplöst. Häll i salt och honung och sist mjölet. Blanda snabbt ihop till en deg i en stor bunke med en slev. (Ej maskin.) Degen ska vara lite kladdig. Pudra över lite mjöl och låt gärna stå framme i rumstemperatur ½ tim och sätt sedan in i kylen för att jäsa över natten övertäckt med en bakduk eller plastfolie.
Nästa morgon: Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Tryck ut degen till en rektangel ca 2 cm tjock och skär så stora bitar du vill ha. Pudra över lite mjöl för synintrycket! Lägg över på bakpappersklädd plåt. Grädda i 225 º i ca 15-20 minuter.






Lunchen fick idag bestå av de här goda bröden fyllda med kokt ägg och skagenröra. 
När jag skulle göra vår varma choklad imorse upptäckte jag att jag glömt strösockret hemma, men honung visade sig fungera alldeles utmärkt som sötningsmedel i chokladen.












Det här kändes som en helt ok utsikt för vår picknick!

Kram

1 kommentar:

Helen Holmberg sa...

Vilka härliga bilder, har aldrig varit så långt norrut men längtan smyger sig onekligen på!! Och vilka trevliga matrecept, mysig blogg verkligen :)