Sök recept här!

onsdag 26 augusti 2009

Rårakor med morotsröra



Den här enkla och framför allt goda rätten lagade jag till kvällsmat idag. En annorlunda kombination som är ett måste att prova.
Även detta recept har jag fått av min arbetskamrat Kicki!
.
Rårakor:
potatis
smör till stekning
salt peppar
2 avokado

Morotsröra:
400g morötter
1 citron
2dl vatten
1 tsk socker
1 tsk salt
200g färskost (jag använde philadelphia vitlök & örter)

Garnering:
4 msk riven pepparrot
4 citronklyftor
.
Gör så här:
1. Skala morötterna och skär i centimetertjocka skivor. Lägg i matberedaren och hacka fint. Pressa citronen i en kastrull, häll på vattnen och koka upp tillsätt socker och salt och hackade morötter. Koka i 2 minuter häll av vätskan och låt moroten kallna i durkslagen.

2. Skala potatisen och riv grovt, krama ur vätskan och värm upp pannan med smör. Forma platta rårakor av potatisen och stek några minuter på var sida tills de känns knapriga. Krydda med salt och peppar stek i omgångar och håll varma i ugnen.
3. Blanda ner färskosten när morötterna är kall. Krydda med salt och peppar och ev. extra citron.
4. Dela och kärna ur avokadorna skär i strimlor. Lägg en avokado halva på varje plätt och toppa med morotskaviar. riven pepparrot och en citronklyfta.
.
Tips: Istället för färsk riven pepparot kan man använda pepparrotsvisp, men det är ju en smaksak.
.
Idag medans rårakorna stektes passade jag på att göra åt björnbären som min mamma plockat till mig. Resultatet blev riktigt gott. Vad jag gjorde får ni se imorgon!
I kväll har Sofia varit här och hämtat sin burk med inlagd makrill, som jag ordnat från Strömstad. Ska bli väldigt intressant att höra vad en sådan fiskälskare som hon tycker om vår specialitet!
.
Kram

3 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Rårrakor är ju riktigt gott. Morotsröra gör jag också ibland fast jag blandar med creme fraiche och någon dipmix.

Ha en bra dag!

Sven sa...

Gud vad gott detta såg ut. Måste prova det i helgen. Lovar att återkomma med omdöme och betyg.. :)

Kram
Långa farbrorn

Pinglan sa...

Smarrigt det ser ut!