Sök recept här!

onsdag 19 augusti 2009

Mor- och dotterpaj



Ibland är det en sådan frihet att bara improvisera ihop en maträtt, man tar vad man har hemma och så får det bli som det blir. Idag har jag gjort dessa två pajer på just det sättet och resultatet blev riktigt gott!
Eftersom Amanda är känslig för ägg så fick hon en egen variant utan ägg + att vi fick en anledning till att använda hennes fina pajform i skarpt läge!

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
75 g smör
2 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk
.
Fyllning:
500 g nötfärs
1 gul lök
1 liten burk majs
2 rågade msk Druvans Relish Ajvar Oliv och paprika
2 små nävar grovriven parmesan
salt och peppar

Äggstanning:
3 ägg
ca 1,5 dl vispgrädde
2 dl riven ost
salt och peppar

Gör så här:
Häll i alla ingr. till pajdegen i en matberedare och låt den knåda till en deg. Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel. Förgrädda mitt i ugnen i 225 grader ca 15 minuter eller tills den fått lite färg.
Strimla löken i ringar och fräs den lite lätt i smör, lägg den sedan åt sidan. Stek köttfärsen och krydda med salt och peppar. Häll på Avjar och rör om. Dra av pannan från plattan och blanda i parmesanost, majs och den stekta löken.
Häll köttfärsblandningen i det färdiggräddade pajskalet. Rör samman äggstanningen och häll över köttfärsen. Ställ in i ugnen ca 20 minuter eller tills den fått färg.
Servera tillsammans med en grönsallad.

Idag har jag och Amanda haft en underbar eftermiddag i det fina vädret. Vad jag har hört så ska det bli ännu finare och varmare väder imorgon, synd bara att jag antagligen behöver jobba sent..

Kram

4 kommentarer:

Pinglan sa...

Jag älskar pajer i alla dess former. Den här kommer jag absolut att prova någon gång.
/Pinglan

mamma sa...

Pajen var jättegod. Tack Mia!

Hallon & Blåbär sa...

Tycker paj är himla smidigt och dessutom lätt att variera och visst blir det jättegott när man tar vad man har.

Ha en bra dag!

bakmammorna sa...

gott gott gott! perfekt med en stor och en liten :-)