Sök recept här!

onsdag 12 augusti 2009

Apelsin- och chokladkaka



Kombinationen av apelsin och choklad tycker jag är jätte god, så idag visar jag ett kakrecept med just denna kombination. Kakan blir väldigt saftig av apelsinen, men ändå lite mastig av chokladen. Väldigt god helt enkelt och att den sedan är fin att titta på gör inte saken sämre..
Receptkälla: Boken "100 recept om Choklad"
Ingredienser:
175g smör (plus extra till formen)
2 små apelsiner
85g mörk choklad
200g extra fint vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
175g råsocker eller strösocker
3 ägg, uppvispade

Glasyr:
225g florsocker
2 msk apelsinjuice
55g mörk choklad, delad i bitar

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader. Smöra noga en ringform. Riv skalet av en apelsin och lägg det åt sidan. Strimla skalet på den andra med ett zesjärn och lägg även det åt sidan. Skala apelsinerna och ta bort allt det vita, och skär sedan upp dem i (helst) hinnfria klyftor med en vass kniv. Hacka klyftorna i småbitar och ta till vara på så mycket saft som möjligt. Riv chokladen över ett fat.

Sikta ner vetemjölet och bakpulvret i en skål. Tillsätt smör, socker, ägg, rivet apelsinskal och all sparad fruktsaft. Rör kraftigt tills smeten är jämn. Vänd sedan försiktigt ner riven choklad och hackad apelsin. Häll därefter smeten i den smorda och bröade formen. Grädda i 40 minuter eller tills kakan höjt sig vackert och fått en gyllenbrun färg. Låt den vila 5 minuter och stjälp sedan upp den på ett bakgaller. Låt den kallna helt och hållet.
Gör sedan glasyren: sikta ner florsockret i en skål och rör ner så pass mycket apelsinjuice att det blir rinnande. Ringla glasyren över kakan med en sked. Smält chokladen och ringla även den över kakan. Strö över strimlat apelsinskal. Låt glasyren och chokladen stelna innan kakan serveras.

I söndags var jag riktigt "wild and crazy" i småbarnsföräldrars ögon mätt. Som jag nämnt tidigare håller vi så sakteliga på att potträna Amanda.
I alla fall så cyklade jag och Amanda iväg till affären och då utan blöja. Hon hade gått på pottan precis innan vi åkte, så jag tänkte inte mer på det.
Väl i affären säger Amanda "Nanna kissa" och när hon säger så gäller det sekunder. Jag kände paniken komma krypandes då jag inte hade en aning om vart toaletten låg. Jag sa åt Amanda att försöka hålla sig tills vi hittat den. Efter att jag hittat en butiksanställd och vi väl kommit in på toaletten och jag tänker "vi grejade det", så visar det sig att det var falskt alarm..

Visst är barn underbara och de flesta av oss vuxna borde ta efter mer av dem och leva i nuet!



Så här ser det ut när jag bakar knäckebröd. Jag gjorde en omgång till idag, för de är ju så goda!


Kram

3 kommentarer:

Leila bakar... sa...

kombinationen choklad/apelsin är verkligen en favorit. Kakan ser fantastiskt god ut...

åsa - hello sugar! sa...

kakan ser riktigt fin ut! jag är också väldigt förtjust i apelsin och choklad tillsammans, och gärna lite cointreau eller grand mariner i smeten också, mums!! :)

Recept sa...

Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladkaka är alltid göttans.
Du borde även testa detta recept, Chokladkaka med espressomousse recept

Fin blogg förresten :)