Sök recept här!

torsdag 27 augusti 2009

Björnbärskaka



Den här kakan bakade jag igår. Jag har gjort den förut, men då med andra bär. Björnbären gjorde sig riktigt bra i kakan, så har ni tillgång till björnbär kan jag verkligen rekommendera den här kombinationen. Kakan är bland de enklaste man kan baka, men ändå är den sååå god!

Ingr.
2 ägg

1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
ca 2 dl Björnbär
50 g smör
0,75 dl pärlsocker

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl blandat med bakpulver. Slå smeten i en smord och bröad rund form. Jag använde min vanliga med löstagbar kant. Skiva i rabarbern. Hyvla över smöret. Strössla över pärlsocker och baka kakan i 175 graders ugn ca 4o minuter.

Idag har varit en riktig fixardag. Jag har fått gjort en massa ärenden och det känns alltid bra. Det som har hänt på köksfronten är att jag har återigen bakat mina goda dinkelknäckebröd, som jag nu har lagt i egengjorda påsar.
Perfekt present till nära och kära!
En jobbarkompis gjorde mig uppmärksam på att jag fyller halvår idag, tack och lov att man inte firar det. Då hade man ju inte gjort något annat än gått på kalas..

Kram

Inga kommentarer: