Sök recept här!

söndag 9 augusti 2009

Linfröbröd



Grovt bröd i all ära, men till mat tycker jag att det är godast med ett ljust luftigt bröd. Här nedan delar jag med mig av ett recept som jag tycker är jätte gott och just luftigt. Perfekt till säsongens kräftskivor!
Receptkälla: Hallon och Blåbär

2 bröd
50 jäst
5 dl fingervarmt vatten 37 grader
1½ tsk salt
1 msk honung
2 msk matolja
1 dl krossade linfrö

13-16 dl vetemjöl
.
Gör så här:
Blanda ut jästen med det ljumma vattnet, rör i salt, honung, olja och linfrö. Blanda ner mjöl, men inte hela mängden på en gång. Se till att arbeta degen ordentligt. Knåda degen i maskin ca 5 minuter eller för hand ca 15 minuter. Degen ska vara smidigt och släppa kanterna. Jäs degen i ca 1 timme i rumstemperatur med bakduk eller plastfolie över bunken.
Baka ut 2 stora bröd, jag la mina i brödformar. Jäs i rumstemperatur i ytterligare 1 timme. Värm ugnen till 200 grader. Ställ in bröden i mitten av ugnen och grädda 20-25 minuter. Knacka brödet i botten, låter det ihåligt är det färdigt. Låt nu brödet vila en stund under bakduk.




Här är bordet med tillbehör till kräftorna, 2 olika skaldjurspajer, tre olika aioli, fyra olika ostar, fyra olika sorters bröd, underbar sallad och brödpinnar (kommer inte ihåg vad de heter)
.
Igår var jag bjuden hem till Jenny och Pierre på kräftskiva. Mitt bidrag till den var linfröbrödet.
Det var verkligen en toppen fest från början till slut. Maten var fantastisk, lekarna var roliga, människorna var jätte trevliga och så det bästa av allt det var KANON VÄDER!
Ett Stort tack än en gång till Jenny & Pierre för en underbar kväll!
.
Kram


2 kommentarer:

Snuzertjejerna o Jag sa...

Vad inspirerande och fin din blogg blivit Mia!
Har vart borta från internet under semestern.... så nu ska här allt lusläsas :).
Tack för senast! KRAM!

bakmammorna sa...

å så gott- och nyttigt också! vilket bra tips!