Sök recept här!

måndag 3 augusti 2009

Ålandspannkaka



Här kommer ännu ett guldkorn. Jag gjorde den här pannkakan som efterrätt igår och jag åt den som fika idag. Mycket god, men ett krav är att man tycker om kardemumma!
Receptkälla: Allt om mat

Till ca 15 bitar
1 liter mjölk (3%)
1½ dl mannagryn
3 ägg
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk nystött kardemumma

Tillbehör:
Katrinplommonkräm
Vispad grädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Koka upp mjölken. Vispa ner mannagrynen och koka till en gröt 4-5 minuter. Låt svalna.
Vispa samman ägg, mjöl, socker, salt och kardemumma. Blanda ner i gröten.
Häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 24x35 cm. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.
Låt pannkakan kallna. Skär upp i bitar. Pannkakan håller sig 3-4 dagar övertäckt i kylen.

Katrinplommonkräm
1 påse katrinplommon (200g)
2½ dl vatten
1 kanelstång
2 msk strösocker
1 tsk potatismjöl
½ tsk vaniljsocker
½ tsk kardemumma
½ tsk mald kanel

Gör så här:
Klipp katrinplommonen i mindre bitar. Häll över vattnet. Tillsätt kanelstång och socker. Låt puttra under lock ca 15 min. Ta upp kanelstången.
Rör ut potatismjölet med lite kallt vatten och häll i kastrullen under omrörning. Låt krämen koka upp och dra bort från värmen.
Smaksätt med vaniljsocker, kardemumma och kanel. Serveras ljummen eller kall till pannkakan.




Idag har jag varit och hälsat på min goa vän och arbetskollega Emma som nyss har blivit mamma. Lilla Vilma var en nöjd liten tjej och alldeles alldeles underbar!
Förutom presenter så hade jag med mig bitar av Ålandspannkakan och det lustiga är att pannkakan och Vilma har en likhet...
Jo, för Vilmas pappa är finsk och hennes mamma är svensk, så då hamnar ju Vilma mittemellan och Åland ligger ju också mittemellan, fyndigt va!?!
.
Psst. Linda nu finns ingen återvändo, så sätt igång och baka..


Kram

3 kommentarer:

mamma sa...

ville bara säga att jag är så stolt över min dotter plus att jag blev besökare nr 6000. Det är något att fira.....

Cutecakes-Paulina sa...

Tack:)& så gott med pannkaka hör till favoriterna, även kardemumma, älskar doften!
Förresten gillar jag texten på din header, så sant så!
Ha en fin dag!

www.segerstorpshundar.se sa...

Oj, oj, oj...hur skall detta gå?! Kanske kan jag hitta dom i affären och hälla i ett halvt ägg eller så;) Kramis