Sök recept här!

måndag 17 augusti 2009

Vaniljbullar



Själv är jag barnsligt förtjust i vaniljbullar och när jag för några år sedan kom på att det var inte speciellt svårt att baka sådan på egen hand, ja då var lyckan total!
Här nedan kommer det recept som jag har använt och det är taget ur klassikern "Sju sorters kakor".

Till ca 20 bullar:
2 dl kaffegrädde eller mjölk
25 g jäst
75 g smör
3 msk socker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 3 dl marsánkräm

Gör så här:
Ljumma vätskan till 37 grader. Lös upp jästen i lite av den. Rör matfettet och sockret smidigt i degbunken. Tillsätt ägget, jästen och resten av degspadet. Arbeta in mjöl till en smidig deg. Låt jäsa under duk till nästan dubbel storlek.
Gör marsánkrämen och låt den vila i kylskåpet. Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. Ta med mått ut runda kakor, ca 9cm i diameter. Lägg på en klick fyllning och nyp ihop bullarna till små knyten. Lägg dem med skarven nedåt på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa väl.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Pensla de nygräddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker.

Tips: Om man liksom jag gillar vaniljkräm, då ska man kavla degen så tunn som möjligt för att det inte ska bli för mycket "bulle".
.
Idag har jag dammat av min oljemålningsutrustning, som stått orörd i några år. Jag har nämligen tänkt måla en hel del i veckan. Hur resultatet blir återstår att ser, men roligt är det!
Kram


7 kommentarer:

åsa - hello sugar! sa...

ja vaniljbullar är jag också väldigt svag för! dina såg jättefina och goda ut!!

Villa Solberga sa...

Mmm det receptet måste jag bara använda, det är ju så gott med vaniljbullar, det påminner om min farmor.
Tror att det får bli lite bakning med barnen i helgen =)
sedan ska jag betygsätta =)

Kram Jenny

Emilies Skafferi sa...

Åhh mums jag verkligen älskar vaniljbullar. Men de var jättelänge sen jag gjorde det. När jag var liten tvingade jag mamma att vi skull göra det till varje år när jag fyllde år:)

Hallon & Blåbär sa...

Krämbullar är ju bara för gott, svårt att bara smaka en.

Snuzertjejerna o Jag sa...

Jösses vad goda dem ser ut :)
Önskar att jag var hälften så duktig & driftig som du på baka!
Kram

www.segerstorpshundar.se sa...

Dom här ÄLSKAR jag!!! Vad mysigt att du målar igen. Du vet att vi skulle behöva lite fin konst på väggarna, älskar dina äpple tavlor:) Kramis

Helena Ljunggren sa...

Vilka fina vaniljbullar! trots att jag idag upptäckt att jag inte är en konditor :) så måste jag nog ta och testa ditt recept för det ser rysligt gott ut!

www.HelenaLjunggren.com