Sök recept här!

fredag 14 augusti 2009

"Fisk & Skaldjur"

Idag presenterar jag återigen en gästbloggare. Tjejen som skriver här idag är en kusin till mig. Vi har växt upp ihop och varit lite som systrar. Det roliga med att bli äldre är att åldersskillnaden suddas ut helt och hållet och plötsligt är man på samma nivå.

Här kommer spontana, roliga, omtänksamma och alldeles underbara Jossan!!!

Namn: JosephineJossan” Strand
.
Familj: Sambo Calle
.
Den bästa mat jag vet: Pasta Carbonara med en klassisk grönsallad.
.
Den värsta mat jag vet: Ljummen råbiff, i annat fall slinker det mesta ner J.
.
Matlagning är som roligast när: Tid för planering och förberedelse finns!
.
Min hälsning till Mor-Mia: Fantastiskt inspirerande blogg med goda recept och roliga idéer! I LIKE J

Fisk i folie


4 pers
12st Kalla kokta potatisar
300g lax
300g sej
Grön sparris
Harricot verte
1 st purjolök
1 st rödlök
4 st morötter
1 ask körsbärstomater
1 citron
Salt & peppar
Smör

Gör så här:
Lägg ut fyra folieark. Dela potatis, fisk och grönsaker i lagom stora bitar och fördela sedan över foliearken. Riv över citron och avsluta med en rejäl klick smör, salt och peppar. Vik ihop paketen till små folieknyten och tillaga i mitten av ugnen i 200 grader i ca 30 min.
Smaklig måltid!
Jossan ville även dela med sig av en enkel efterrätt, som passar bra att servera efter fisken och det tackar jag aldrig nej till!


Gratinerade bär

300g valfria bär
200g creme fraiche 17%
Råsocker

Gör så här:
Fördela bären i fyra portionsformar. Bred creme fraichen över. Strö över råsocker så det blir ett tunt lager.
Gratinera i mitten av ugnen i 250 grader i ca 10 min. Servera med vaniljglass. Vólia!

Igår var jag på middag kombinerat med regöringsparty hos en tjej i min mammagrupp. Fast våra småttingar är närmare 2,5 år så träffas vi fortfarande och det känns jätte roligt. I alla fall så var det en trevlig kväll med god mat och trevligt sällskap!

Idag har jag gått upp extra tidigt för att hinna göra detta lilla inlägg innan jobbet, det är bloggkärlek det.. ;)


Kram

Inga kommentarer: