Sök recept här!

fredag 7 augusti 2009

Fisk & Skaldjur

Idag är det åter fredag och det betyder en ny gästbloggare. Tjejen som tipsar idag är en god vän till mig genom hunderiet. Om jag ska beskriva henne lite kort blir det: spontan, alltid nära till ett skratt, kreativ och en otroligt duktig fotograf. På sin blogg Lanthunden visar hon ljuvliga foton flera ggr i veckan!
Hon är även den enda jag känner som inte är vegetarian, men ändå äter fisk 4-5 ggr i veckan, så temat för augusti kunde inte passa henne bättre.

Varmt välkommen Sofia!


.
Namn: Sofia Christiansson
.
Familj: Sambon Stefan och Jon 1år samt hundarna Viggo och Barca.
.
Den bästa mat jag vet: Älskar skaldjur, fisk och plockmat, tapas är en stor favorit. Måste jag välja är nog getost och sill i alla dess former det bästa jag vet!
.
Den värsta mat jag vet: Korv och stark kryddig mat.
.
Matlagning är som roligast när: Tid finns att laga det där lilla extra.
.
Min hälsning till Mor-Mia: Bra att du äntligen gjort slag i saken att skapa denna inspirerande och givande blogg. Ett bra verktyg för oss som inte är lika hemma bland grytor och kastruller! Kram på dej gumman


Musselsoppa


Bild från tasteline.com


Recept
1 nät blåmusslor
1 färnkål
Vitlök
1 knippe persilja
Vispgrädde/matlagningsgrädde
Tort vitt vin
.
Gör så här:
Skrubba och rensa musslorna, bryn färnkål och vitlök i smör. Tillsätt en skvätt vitt vin och häll i musslorna. Häll på grädden så musslorna täcks. Låt koka i ca 7 min. Smaka av med ev. mer vin samt sallt och peppar.
Strö över persiljan och servera!


Idag passade jag på att sluta lite tidigare från jobbet, för att möta upp nära och kära för en stund på stranden. Amanda var riktigt vild i vattnet och det var underbart att se henne.

Nytt för dagen är att jag har lagt in ett betygsystem. Meningen med det är att ni läsare ska betygsätta alla recept ni provar, detta för att ge en tydligare bild av hur gott ett recept är!
Jag förstår om ni inte orkar/vill skriva en kommentar varje gång ni provar ett recept, men lämna ett betyg hoppas jag att alla vill göra!

Kram

Inga kommentarer: